Frida Hyvönen

19 november - Luleå, Kulturens Hus (Stora salen)
29 november - Göteborg, Stadsteaterns Foajébar
30 november - Malmö, Palladium
1 december - Stockholm, Södra Teatern
2 december - Uppsala, Katalin

Robertsfors "välkommen till bygden"-skylt borde vid det här laget förbereda plats till en 1:1 skala stor bild av singer-songwritern Frida Hyvönen bredvid rockikonerna Sahara Hotnights, för i ett kargt men vackert landskap som Västerbotten är bygdens dotter Frida Hyvönen ett minst lika bra landskapsdjur som storspoven och något man i koltrastens och plogbilarnas kommun verkligen borde skryta med. Näringsminister Maud Olofsson som är bosatt i Robertsfors borde inte vara sen att hålla med om att musiken är det nya jordbruket.

När debutalbumet "Until Death Comes" släpptes 2005 på Licking Fingers/Playground fick hon ett varmt mottagande i pressen, Emelie Bååth på dagensskiva.com gav den högsta betyg och drog paralleller till en ung Joni Mitchell och 70tals-soulfavoriten Doris under rubriken "Du och jag Frida". Svenska Dagbladet skrev att hon var "en av de mest lovande och intressantaste debutanterna på länge" och Nöjesguiden gick från snack till hockey och gav Frida sitt musikpris 2005.

Det har hänt mycket sen dess, men recensenterna hade rätt när dom skrev att Frida kommer att hänga kvar ett bra tag. 2006 släpptes "Until Death Comes" i Europa och i USA på bolaget Secretly Canadian. Under 2007 kom även plattan "Frida Gives You: Music from the Dance Performance Pudel" ut på Licking Fingers/Playground, med musiken Frida gjorde till Dorte Olesens galna och hyllade dansperformance med ett gäng välfriserade pudlar på scen.

Frida Hyvönen bangar alltså inte utmaningar, och hon är känd för att ro iland dom också. Hennes musik är en våghalsig och vacker promenad med raka, ibland dråpligt roliga, alltid blodvarma texter och en klar musikalisk vision. Både text och melodi tenderar sätta sig i huvudet som fötter i någon form av naturromantisk motsvarighet till blöt cement, man rycks med och känslorna kommer. Hennes tretaktspiano och nästan väsenlikt vackra och starka röst tar med oss på spännande utflykter, och på senaste skivan "Silence is wild" som kommer hösten 2008 (Licking Fingers/Playground och i USA på Secretly Canadian) sjunger hon om allt ifrån självkritik, hästar och abort, till vetenskap, Shanghai och fågelskådning. Ibland ackompanjerad av sin ståtliga flygel. På skivan har hon ännu en gång arbetat tillsammans med favoritproducenten Jari Haapalainen och de tu har plockat ihop ett lyxigt band med trummisen Tammy Karlsson från Göteborg (som turnerat med bland annat Jens Lekman), cellisten och basisten Linnea Olsson från Halmstad (som ofta spelar med Ane Brun) och Ida Lundén från Göteborg/Stockholm, som spelar synthesizers och orglar och all things elektroniskt (till exempel med Blood Music och). Och som om detta inte vore nog har norrlands finest, David Sandström, Lovisa Nyström, Marlene J Erlandsson och Markus Krunegård från södern lånat ut sina gyllene stämmor.

I nya Sonic får skivan 8 av 10 och Håkan Steen skriver så här
"Det är omöjligt att inte lyssna på Frida Hyvönen. Med så här bra låtar förtjänar Frida Hyvönen och hennes flygel att fylla konserthus."

AKTUELLT SKIVSLÄPP
Andra albumet "Silence Is Wild" ute 29 oktober 2008 på Licking Fingers (och på Secretly Canadian i USA).

BILJETTER
Se respektive spelställe och Fridas sida på www.luger.se

HEMSIDA
www.fridahyvonen.com