The Concretes på turné!

23/3 Umeå,Umeå Open 13/4 Göteborg, Kajskjul 8 14/4 Lund, Mejeriet 15/4 Stockholm, Berns Concretes är Sveriges mesta indieband. Det står nuförtiden svart på vitt i musiktidningarna och har under många år hörts i snacket på stan. Concretes är Stockholmsbandet som alltid har gått sin egen väg, med sitt eget skivbolag Licking Fingers, sina egna funderingar och sina egna idéer. De lyckades nå väldigt långt på egen hand men blev tillslut upplockade av stora skivbolaget EMI på andra sidan Nordsjön. Och nu når de betydligt längre. Tillsammans med The Magic Numbers turnerade de runt i UK i vintras och i vår är det dags för Concretes att göra några spelningar för oss på hemmaplan igen. Det känns både roligt och stort på något sätt, det känns ungefär som att få finbesök av en gammal vän som flyttat utomlands. Skivan ” In Colour” spelades in i augusti förra året i USA, den producerades då av Mike Mogis, som spelat i och producerat Bright Eyes, och släpps nu i Sverige den 15 mars. Det är svårt att föreställa sig hur det kan låta bättre än någonsin om Concretes. Men det är faktiskt resultatet. Till skillnad från förr har sången och körerna lyfts fram ytterligare och i sann demokratisk anda är alla med och fyller ut refrängerna. En annan nyhet är att de då och då byter leadsångare mellan låtarna. Omväxling förnöjer! Även ljudbilden har förändrats, vuxit fram och mognat till något rundare och mjukare sen deras förra album. Concretes första singel; ”Chosen One” är ny favorit hos både radio och TV och bandet pryder omslaget till senaste Sonic. Snacket på stan har växt till sig i takt med bandet. Concretes kommer dock fortsätta, på samma sätt som tidigare, med att charma den som lyssnar med sin rytmiska pop, med sina enkla men smakfulla texter, sin närhet, sina känslosamma blåsarrangemang och med sin otroliga fingertoppskänsla för utsökta melodier. Singeln ”Chosen One” släpps 6/3 Albumet ”In Colour” släpps 15/3 BILJETTINFORMATION Biljetterna släpps 3 mars Biljetterna kostar 130 kr + service. Pustervik: 031-13 06 80, www.pusterviksbiljetter.com, Ticnet 077-1707070 www.ticnet.se(Ticnet säljs via alla Ticnet och ATG-ombud i hela landet) samt Bengans 031-24 24 00. Mejeriet Biljetterna kostar 135 kr + service. Julius Biljettservice, Folk å Rock i Lund & Malmö, Jukebox i Malmö & Rundgång i Malmö www.kulturmejeriet.se Berns Biljetterna kostar 165 kr + service. Chinateatern 08-566 323 50 Ticnet 077-1707070 www.ticnet.se (Ticnet säljs via alla Ticnet och ATG-ombud i hela landet) I Stockholm säljs även biljetter på Pet Sounds, Sound Pollution och Record Hunter 18 års åldersgräns vid förköp, 20 i dörren. www.berns.se PRESSINFORMATION Skivbolag: Licking Fingers/Playground Music Presskontakter: Radio & TV: Magnus Högmyr magnus@playgroundmusic.com 08- 615 67 93 Printed Media: Henrik Augustin augustin@playgroundmusic.com 08- 615 67 94