The Datsuns (NZ/UK) till Sverige

18 september - Stockholm, Debaser Medis / What We Do Is Secret
19 september - Göteborg, Henriksbergs Takterass / Showdown

Jävlar vilken energi och spelglädje man så tydligt märkte att The Datsuns har när de ställde sig på scen i Sverige sist . Phu! De välte omkull publiken. Men så är också nya skivan Head Stunts en ovanligt fartfylld och snabb skiva för att vara signerad Datsuns. Ett tag var det nära att bandet splittrades, men efter några kreativa månader i en liten håla i Tyskland och bolagsbyte lyckades de skapa Head Stunts, deras bästa skiva hittills.

Datsuns bildades i Nya Zeeland 1997 under namnet Trinket, men samma år, 2000, som de släppte första singeln valde de att byta namn till Datsuns. Två år senare, när de släppt den självbetitlade fullängdaren, var de ett av de mest hypade rockbanden under 2000-talet och fick öppna för band som Metallica, Ozzy Osbourne och Marilyn Manson. Att de sex år senare blev personligt utvalda av The Hellacopters (som var en av anledningarna till att Datsuns bildades) att följa med dem på deras avskedsturné i Sverige säger ganska mycket om kvalitén i dessa emigrerade Nya Zeeländare. Välkommen på lite fartfylld jävla rock!

BILJETTER

Göteborg. www.pusterviksbiljetter.com