Luleåföretag bäst i klimateffektiv teknik

Konsten att på ett smart och lättfattligt sätt, via tydliga webbaserade skärmar, visa hur man sparar energi gav igår luleåföretaget KYAB Sweden AB första priset i den nationella innovationstävlingen, LYS.

• Det är jätteroligt att vi vann, säger Kimmo Ylieniemi, VD för företaget som har nio anställda och som finns i Luleå Science Park sen 2008.
  • Vi vinner inte bara på att vi är duktiga på att visa den faktiska energianvändningen, utan framförallt på att den här senaste generationen av mätare har en helt ny administrationsmiljö som gör det möjligt för användaren att själv bygga egna visualiseringar och lägga ut dem på olika skärmar på internet.
Tävlingen ordnas av Mälardalens högskola tillsammans med Eskilstuna kommun, Västerås stad och Sustainable Business Mälardalen (Susbiz). Samlingsnamnet för tävlingen är Klimateffektiv teknik och priset delas ut i fyra klasser. Luleåföretaget vann sin klass, ”Visualisering av energianvändning”, bland nio tävlande.
Produkten Saber Visualizer mäter och visar hur mycket energi som går åt i olika typer av verksamheter. Det kan gälla el, varmvatten, kallvatten och gas. Men den kan också visa exakt vilken energiproduktion som sker från t ex solceller, vindkraftverk osv. Målet är att användarna ska spara energi.
  • Men det räcker inte med att sätta upp en skärm. Vi jobbar aktivt med att informera verksamheterna vad det är de ser. När de förstår det blir det ett verktyg som kan påverka energianvändningen.
Resultaten visas via stapeldiagram som ändrar färg, från grönt till gult och mot rött när förbrukningen är hög.KYAB Sweden AB har testat sin produkt i olika miljöer och funnit att det kan ge stora vinster i till exempel kök i restauranger eller offentlig miljö.- De har stor elanvändning och personalen ser lätt hur stor direktpåverkan ugnar och grytor har på förbrukningen. När alla själva kan se staplarna är de måna om att ingen ska visa på rött det vid dagens slut, säger Kimmo Yliniemi.
Totalt deltog 19 bidrag i tävlingens fyra olika klasser klimatsmart utomhusbelysning, klimatsmart inomhusbelysning, klimatsmart solavskärmning och visualisering av energianvändning.

Vinnarna får erbjudande om att testa sina produkter eller tjänster i testbäddsmiljö hos Eskilstuna kommun och Västerås stad. Testerna sker i samarbete med forskare från forskningsprofilen Future Energy vid Mälardalens högskola. Efter testerna i testbäddarna sker en utvärdering. Därefter hjälper Sustainable Business Mälardalen (Susbiz) till med att ta fram en affärsutvecklings- och finansieringsplan för fortsatt nyttiggörande av de testade innovationerna.

Mer om tävlingen
Mer om KYAB

Vinnare i de andra kategorierna var:Visualisering: Svenska Energigruppen med tjänsteplatformen Energiinfo Solavskärmning: Maksan magnetic blinds AB med Lösningen HALO Inomhusbelysning: Parans solar lighting AB (publ) med lösningen SP3Kategorin utomhusbelysning utgick då det inte fanns några bidrag som kunde klassas som innovativa i den kategorin. —- KYAB Sweden AB är en avknoppning från LTU och startades 2006 av Kimmo Yliniemi när han fortfarande var doktorand vid LTU. KYAB utvecklar och säljer mät och visualiseringssystem för fastigheter och industri. Idag har KYAB nio anställda varav de flesta i Luleå och ett par i Stockholm där det säljkontoret finns. KYAB har hela tiden arbetat med lokala konsultbolag i utvecklingen av sina produkter och tjänster samt i många år tillsammans med LTU både som underleverantör och som partner i olika FoU projekt för att utveckla egna och andras produkter och tjänster. 2008 blev KYAB ett av Energimyndighetens portföljbolag, 2011 blev KYAB ett av företagen regeringen lyfter fram i satsningen "13 Svenska miljöteknik lösningar", 2012 blev KYAB utsedd av venture cup till "Årtiondets hållbara venture cup miljöteknikföretag 2002-2012", 2013 blev KYAB utsedd till "Årets avknoppning 2013" av LTU.

För  mer information
Kontakta Kimmo Yliniemi CEO