Allt fler väljer Lund på sommaren

Allt fler väljer Lund på sommaren

Besökarna blir allt fler i Lund under sommarmånaderna. Både de svenska och de utländska gästnätterna ökade med nästan 9000 gästnätter år 2017 jämfört med samma period året dessförinnan.

486 089 gästnätter bokades i Lund under förra året. Det är en ökning med 8 918 gästnätter jämfört med 2016. För fjärde året i rad stod sommarmånaderna stod för cirka 32 procent av gästnätterna.

- Det är ett resultat av de satsningar som gjorts internationellt och den marknadsföring vi gjort av Lund som en helårsdestination. Lund är fantastiskt att besöka på sommaren och har mycket att erbjuda, många av Lunds museer har spännande utställningar som tillsammans med SommarLund erbjuder ett stort och varierat utbud för sommarens besökare, säger Per Persson, näringslivs- och turismchef i Lunds kommun.

Tyskland var den största utlandsmarknaden sett i antal gästnätter för Lunds kommun under 2017 och stod för 14,5 procent av de utländska gästnätterna. Även här var gästnätterna som flest under perioden juni-augusti.

- Sedan 3-4 år tillbaka ser vi en mycket stark utveckling där Lund idag är en självklar sommaröppen handelsstad och ett stort besöksmål även sommartid. Det handlar om svenskar som turistar i sitt eget land, liksom stora grupper av framför allt danskar, tyskar och engelsmän. Omsättningen i handeln under sommaren är tydligt ökande, och juni och juli står idag för lika stor omsättning som andra månader under året, säger Sven Petter Hovelius, Handelsföreningens ordförande.

Lunds museer märker även de en ökad ström av turister det senaste året. Kulturen hade besöksrekord med cirka 4 500 fler besök jämfört med 2016.

Lund blir dessutom allt mer populär som kongresstad. Lund har klättrat på världsrankingen från att år 2016 varit på plats 186 till att 2017 hamna på plats 133 av världens drygt 400 mest populära kongresstäder för internationella kongresser. Lund är rankad till plats 4 i Sverige enligt den internationella föreningen ICCA’s årliga statistik som släpptes i början av maj.

Sommaren 2017 hade Lund några stora kongresser bland annat International Symposium on Fire Safety Science (IAFSS) som arrangerades av Lunds universitet. I samband med kongressen genomförde Lund Convention Bureau en turistekonomiskmätning. Resultatet visade att 9 av 10 övernattningar gjordes i Lund där 79 procent övernattade på hotell vilket generade 2600 gästnätter. Den totala omsättningen för deltagarna blev 5 miljoner kronor, som i sin tur skapar arbetstillfällen på 4,8 stycken årssysselsatta i hela Skåne. De flesta av dessa arbetstillfällen var inom hotellnäringen.

Fyra av tio deltagare kom några dagar tidigare eller stannade kvar några dagar i samband med IAFSS 2017 och då besöktes även Danmark, övriga Skåne och Lund. Aktiviteter som genomfördes i samband med besöket i Lund var främst sightseeing och restaurangbesök.

För mer information, vänligen kontakta:

Helena Görtz, turismutvecklare. E-post: helena.gortz@lund.se. Telefon: 046-359 50 26.

Sven Petter Hovelius, Handelsföreningens ordförande. Telefon: 0707-90 90 20