Johan Wester och Ulla Boström Hjorth prisades för sitt engagemang för Lund som mötesdestination.

Lunds lokala mötesambassadörer hyllades

På torsdagskvällen arrangerades för sjätte året i rad Lunds Mötesambassadörsmiddag i regi av Lund Convention Bureau (Lunds kommun) LU Konferens (Lunds universitet) och Event in Skåne (Business Region Skåne). Syftet med middagen var att uppmärksamma och tacka personer som under året varit betydelsefulla för Lund som mötesstad.

Under kvällen samlades ca 70 gäster från akademi, näringsliv, föreningar och offentlig sektor som alla har nyckelroller för att konferenser och kongresser förläggs till Lund. Vicerektor vid Lunds universitet, Bo Ahrén och kommunstyrelsens ordförande i Lund, Philip Sandberg invigde kvällen och talade bland annat om hur viktiga möten och kongresser är för Lund.

Vid ambassadörsmiddagen delade fyra personer med sig av sin erfarenhet kring att arrangera kongresser i Lund:

• Ella Stensson, Projektledare för evenemang på Medicinska Fakulteten berättade om Forskningens dag 2018
  • Åsa Thormählen, Internationell koordinator vid Kompetensförsörjning LU berättade om ” ”Nordic Staff Mobility Conference”.
  • Lina B Frank, Manager Trans Europe Halles, Europeiskt nätverk för kulturcentra med bas i Lund med många event och konferenser
  • Caterina Doglioni, Projektledare partikelfysik LTH om kommande konferens där hon vill göra Lund till en testplattform för ”childcare during conferences”

– Vi värdesätter de lokala värdarna och vill hylla dem för de gör en stor insats. Att arrangera en kongress tar mycket tid och görs oftast utöver det ordinarie arbetet. Om inte den lokala värden sträcker upp handen och bjuder in till Lund blir det ingen kongress. Kongresser skapar viktiga värden i form av internationella samarbeten, nya etableringar och innovationer. Möten bidrar till att stärka Lunds varumärke och är även oerhört värdefulla för att bygga och tillföra kunskap och attrahera talanger, investerare och företag, säger Boel Starbrant, Lund Convention Bureau.

I samband med Mötesambassadörsmiddagens prisades två lundensiska mötesambassadörer särskilt för sitt engagemang för Lund som mötesdestination.

Ulla Boström Hjorth, projektledare inom Lunds universitet, sektionen Forskning, samverkan och innovation, hyllades med motiveringen:
För att ständigt göra det mesta av sitt otroliga kontaktnät inom såväl den akademiska världen så som inom kommunen, regionen, bland organisationer och företag där hon använder sin förmåga att lyfta fram de rätta personerna för att på så sätt förstärka Lund som en mötesstad i framkant. Hon sitter bland annat med i styrgruppen och Mötesgruppen för besöksnätverket Visit Lund, hon är representant för Lunds universitet i Citysamverkan och sitter även med i styrelsen för Event in Skåne."

Även lundaprofilen och entreprenören Johan Wester fick ett extra tack under kvällen med motiveringen:
”För sitt brinnande engagemang och aldrig sviktande målmedvetenhet när det kommer till att utveckla och lyfta fram Lund som en såväl nationell som internationell mötesstad. Med starten av Skåne Motor får han akademin, näringslivet, samhället, föreningslivet, organisationer och innovationsaktörer att arbeta tillsammans för att lyfta viktiga samhällsfrågor. Istället för att gå i stuprör får han dem att gå på tvären! Johan Wester är allt ifrån initiativtagare till Lund Comedy Festival till styrelseledamot i Event in Skåne till tvåfaldig vinnare av ”På Spåret”, ett klockrent bevis på att han är en kunnig person inom väldigt många områden.”

För mer information kontakta gärna:
Boel Starbrant
projektledare Lund Convention Bureau, Lunds kommun, tel 0709-43 27 44

Per Persson
Näringslivs- och turismchef, Lunds kommun, tel 046- 359 70 73

Fakta Mötesbranschen i Lund:

Kongresser skapar arbetstillfällen inom hotell, kollektivtrafik, mötesanläggningar, restauranger med flera branscher, och genererar inte bara inkomster för företag och organisationer utan också skatteintäkter till staden. Enligt Swedish Network of Convention Bureaus omsätter en nationell kongressdeltagare 3500 kr/ dygn.

Under 2018 arrangerades 110 externa kongresser i Lund med totalt ca 14 000 deltagare, vilka övernattade minst en natt. Detta resulterade i en omsättning om minst 85 miljoner för mötesbranschen i Lund år 2018.

Året dessförinnan, 2017, gjorde Lund CVB och Event in Skåne en turismekonomisk mätning på kongressen IAFSS där 445 deltagare var i Lund under sju dagar vilket i sin tur generade 4,4 års sysselsatta inom besöksnäringen i Lund.