Lundbergs och Weibulls med vänner slår ihop e-handel med fysisk handel

Lundbergs och Weibulls med vänner slår ihop e-handel med fysisk handel

Hur handlar vi i framtiden? Vad händer efter e-handeln? Under våren testar Fastighets AB L E Lundberg och Weibulls med vänner världens minsta obemannade butikskoncept i parkeringshuset Lyckan vid Linden köpcentrum i Norrköping. Kunderna kan enkelt stanna till och lasta in sin jord till vårens odlingsprojekt i bagaget, betala via QR-kod och åka hemåt. Tekniken bakom konceptet är utvecklad av Ericsson och logistik- och mjukvaruföretaget LogTrade.

Den 30 mars är det premiär för ett helt nytt handelskoncept som är lika enkelt som det är banbrytande. I parkeringshuset Lyckan i Norrköping välkomnas besökare att på ett smidigt sätt köpa sin planteringsjord från en lastpall som både är butik, lager och utlämningsplats och lasta in direkt i bilen.

-Du går fram till pallen, lastar det du behöver och scannar en QR-kod med mobiltelefonens kamera. Då kommer du till en webbsida där du klickar i vad du vill köpa för att sedan betala. Kort sagt, ett enklare och bekvämare sätt att handla på, säger Jonas Wallin försäljningschef på Econova, bolaget bakom varumärket Weibulls med vänner.

Han får medhåll från Elisabeth Falk-Olander, affärsutvecklare på Fastighets AB L E Lundberg.

-Utvecklingen går fort och det här är ett väldigt spännande koncept för att integrera fysisk och digital handel med smart logistik, säger Elisabeth Falk Olander. Vi arbetar hela tiden med kundupplevelsen och hur vi kan göra livet så enkelt som möjligt för våra besökare. Potentialen är stor och det ska bli roligt att se hur det nya konceptet tas emot, säger Elisabeth Falk Olander.

Den uppkopplade, ”smarta” pallen är ett koncept som utvecklats av LogTrade Technology och Ericsson. Det är tekniskt möjligt bland annat tack vare en ny digital standard för logistik som Ericsson har tagit fram.

-Tekniken gör det möjligt att ”koppla upp” en pall var som helst och med i stort sett vilken produkt som helst, förklarar Anders Malmström, affärsutvecklare på LogTrade. I det här fallet använder vi lastpallar men det kan vara vilken slags yta eller plats som helst, avslutar Anders.

Kontaktpersoner:

Elisabeth Falk-Olander, affärsutvecklare Fastighets AB L E Lundberg
E-post: elisabeth.falk.olander@lundbergs.se

Jonas Wallin, försäljningschef Econova
E-post: Jonas.wallin@econova.se

Anders Malmström, affärsutvecklare LogTrade
Tele: 070- 008 68 08
E-post:Anders.malmstrom@logtrade.se

Fastighets AB L E Lundberg grundades 1944 och har utvecklats till en av Sveriges största privata fastighetsägare. I bolaget arbetar cirka 170 medarbetare som ger cirka 1 500 kommersiella kunder möjlighet att utvecklas hos oss, och som gör sitt yttersta för att erbjuda fler än 10 000 bostadshyresgäster en trygg och trivsam bostad. Fastighetsbeståndet har till stor del byggts i egen regi och utgörs av bostäder samt lokaler för kontor och handel.