LUSH uppmärksammar miljöansvar i kosmetikbranschen

LUSH-­‐kampanjen ”Varifrån kommer sjöjungfruns tårar” är en del av initiativet

”5gyres.org” som drivs av en handfull organisationer som samlar in donationer och

sprider information om mikroplastföroreningar i våra hav. Kampanjen syftar till att informera om de katastrofala effekterna på miljön som användandet av mikroplaster i kosmetika har och arbetar för att de ska förbjudas. Mikroplaster finns i kosmetika, framförallt i ansikts-­‐ och kroppskrubb men även i tvål och tandkräm, där de används för att ge en exfolierande effekt. Dessa mikroplaster suger upp miljögifter och är för små för reningsverk att filtrera bort från avloppsvattnet vilket gör att föroreningarna hamnar i floder och hav. Där orsakar de stor skada på havets djur-­‐ och växtrike.

LUSH har sedan länge avstått från mikroplaster och istället använt sig av naturliga ingredienser så som ris, mald mandel, salt, socker och kol för att exfoliera huden.

LUSH har även tagit fram ett nytt glitter som är nedbrytbart då det är baserat på sjögräs istället för traditionell plast.

-  Vi leder kampen för en mer miljömedveten och ansvarstagande skönhetsindustrin och det präglar allt vi gör. Vi började för många år sedan med att öka medvetandet kring plast-­‐ och pappersslöseri i samband med alla välförpackade produkter. Istället har vi skapat produkter som säljs ”nakna” utan någon förpackning och introducerat en strikt återvinningspolicy där vi engagerat våra kunder. Vi visar att det går att vara framgångsrika och samtidigt ta ansvar, säger Nadine Bergqvist på LUSH Sverige.

För   mer    information  om   kampanjen,   besök:    http://www.lush.se/shop/product/category/path/1053_1058/duschskrubb och http://5gyres.org