Fotografi: Emilia Bergmark- Jiménez.  Scenografi, illustration, mönster & art direction: Siri Carlén
Fotografi: Emilia Bergmark- Jiménez. Scenografi, illustration, mönster & art direction: Siri Carlén

MOTHER OF BOY DRAGONS @Lydmar Hotel

MOTHER OF BOY DRAGONS.

En fotografisk utställning och ett samarbete mellan illustratör Siri Carlén och fotograf Emilia Bergmark-Jiménez.

Mother of boy dragons. Om att vara konstnär, förälder och kvinna. Få ta mycket plats, och att prioritera som man vill.

Att få jobba med hantverk och fokus på yta och ändå hävda tyngd. Det är så stort.

Allt började med ett samtal, mellan två som inte kände varann så bra. Om att vara pojkmamma, drakmamma. Ett samtal om kön, föreställning om kön och förväntningar. Samhällets och ens egna.

Sen dess har vi byggt, tänkt och övertalat. Vi har öppnat grinden till den hemliga trädgården med hjälp av iPads, snabbmakaroner och mutor. Tillslut blev det en förtrollande vacker historia och ett samarbete mellan vuxna och barn.

Och vi har sagt till våra barn och till varandra: ”Vi är era mammor, och vi svär att sätta er först. Men ni är också våra barn, vår största inspiration. Och ibland är det rimligt att de vuxna leker och barnen jobbar...”

Fotografi: Emilia Bergmark- Jiménez.

Scenografi, illustration, mönster & art direction: Siri Carlén

Kläder: Strejk.

Textila föremål: Charlotte Wadsted

Grafisk form: Sebastian Wadsted

Modeller: Otto, Bruno, Alvar & Miguel.

Presenteras av: Söderberg Agentur & Lydmar Hotel

Utställningen Mother of Boy Dragons visas 16 maj – 18 augusti på Lydmar Hotel.

Lydmar Hotel, Södra Blasieholmshamnen 2, Stockholm.

Regioner