500 000 ordrar skickade från Lyko

Nu har den 500 000:e leveransen skickats från Lykos lager i Vansbro. Det firades med särskild uppvaktning mot den kund som ovetandes hade turen att lägga den lyckosamma beställningen.

I paketet låg, förutom de produkter som beställts, presenter i form av artiklar ur Lykos eget sortiment och ett personligt brev med hälsning från hela personalen.

Från lagret skickas numer nästan 900 paket per dag. För åtta år sedan när man först började sälja sina salongsprodukter via internet, var det lite lugnare tempo i familjeföretaget. Då var det frisörerna Rita och Stefan Lyko som, mellan klippningarna, skrev adresser för hand och postade hårvårdsprodukter till dem som hittat den hemsnickrade webbsidan lyko.se. Året därpå kom sonen Rickard hem från sina ekonomistudier och hjälpte till att smörja upp maskineriet till ett bolag som idag sysselsätter över 50 personer.

– Vi har hela tiden satt kundernas upplevelse i centrum och använt den feedback vi fått från dem för att bli bättre, säger Rickard Lyko, VD.

Hårvårdsprodukter står fortfarande för den största andelen av sålda artiklar, men idag erbjuds alla typer av skönhetsprodukter och på lagret finns nära 17 000 artiklar. Senaste nytt är att de nu även erbjuder strumpor och underkläder på hemsidan. I takt med att sortimentet utökas planerar de också för hur de ska nå ut på flera europeiska marknader.

– Som det ser ut nu ska vi nog kunna skicka iväg vår miljonte leverans nästa år. Då blir det riktig fest, avslutar Rickard.

Bilden visar utleveransansvarige Elias Persson när han packar ner Lykos egenframtagna hårspray som överraskning i det 500 000:e paketet.