”Våra affärer fortsätter att göra samhällsnytta”

Magelungen Utveckling AB ägs från och med maj av 232 medarbetare – en unik ägarkonstruktion.

- Vi är otroligt stolta över det arbete som bedrivs i våra verksamheter och över den unika ägarkonstruktion som vi har, säger vice vd Mia Hübinette.

Under bolagsstämman i slutet av april välkomnade ägargruppen 74 nya medarbetare som delägare i företaget.

- I dag är vi 232 delägare, vilket innebär att närmare 75 procent av alla tillsvidareanställda kollegor är delägare - alla med lika andelar, det är fantastiskt, säger Mia Hübinette.

Magelungens ägarmodell är en av företagets framgångsfaktor konstaterar Daniel Riddez, vd.

- Vi ser vinst snarare som ett medel än som ett mål. Vi har ett aktivt långsiktigt ägande och Magelungen har lyckats med att både ha ett värdeskapande syfte och skapa aktieägarvärde ett ägande som handlar om mer än att bara generera vinst till ägarna. Det är vi själva som äger frågan om vår framtid. Det stora intresset för delägarskap visar att våra medarbetare har tilltro till Magelungen som företag.

Magelungen Utveckling jobbar för att fylla så kallade mellanrum inom vård, skola och omsorg genom att erbjuda förändringsarbete och individanpassad behandling för barn, unga och deras familjer.

Företaget omsätter i dag närmare 300 miljoner, har 312 månadsanställda medarbetare och ytterligare drygt 100 timanställda. 430 elever är inskrivna på Magelungens skolor, 220 ungdomar inskrivna i behandling och vår kolloverksamhet tar emot omkring 300 barn om året.

- Utifrån Magelungens höga kompetens inom socialtjänst/skola/psykiatri finns mycket goda utsikter att vara en aktör som skapar innovativa sammanhang och som fyller organisatoriska hål, menar Mia Hübinette.

• Skola

• magelungen utveckling

Magelungen Utveckling AB

Vi representerar den mångfald som det var tänkt från början med privata utförare inom vård, behandling och skola. Ett idéburet företag som vill ge hopp och göra en skillnad!

Mia Hübinette

Presskontakt vice vd Kvalitetsfrågor, kommunikation och information 070-6080586