Magine möjliggör omstart av SVT:s program

Tv-bolaget Magine lanserar idag en ny funktion i sin tjänst för alla SVT:s kanaler. Framöver kommer alla användare att kunna se pågående program från start, genom en start over-funktion som förutom omstart också ger möjlighet till att pausa och att spela fram och tillbaka i nästan alla SVT's program. Undantag kan komma att gälla för vissa produktioner på grund av rättighetsskäl.

- Det betyder mycket för oss att vi nu kan erbjuda våra användare start over på SVT:s alla kanaler. Vi vet att våra användare använder omstartsfunktionen flitigt redan idag i alla de kanaler som möjliggör det. Det känns kul att nu även kunna lägga till SVT:s kanaler i den servicen, säger Alexander Jamal, Sverigechef på Magine.

Funktionen görs möjlig genom ett avtal med Copyswede, som företräder rättighetsinnehavarna, och innebär att upphovsmännen får närmare dubbelt så mycket betalt från tittande på Magine’s plattform.

- Det känns oerhört roligt att kunna presentera nya lösningar med avtalsvillkor anpassade för marknadens behov. Vi har haft en mycket konstruktiv dialog där Magine varit angelägna om att erbjuda rättighetshavarna en rimlig ersättning även för dessa nya nyttjanden, säger Copyswedes vd Mattias Åkerlind.

- Den här nyheten är ett viktigt steg i rätt riktning för oss och vi är otroligt glada över det fina samarbetet med Copyswede. Det här är första gången som den nya avtalslicensen kommer till användning och vår ambition är att bidra till att växa marknaden och ge tillbaka ännu mer till upphovsmännen, säger Paul Stuart, chefsjurist på Magine.

SVT:s kanaler, SVT1, SVT2, Kunskapskanalen, Barnkanalen och SVT24 ingår i Magines utbud om 42 kanaler. Det molnbaserade tv-bolaget erbjuder tv i alla skärmar, utan bindningstid, digitalbox eller dolda avgifter, för endast 99 kronor i månaden.

- Magine är tv på tittarens villkor. Tv som det borde vara. Genom oss kan tittaren se på tv när, var och hur hen vill, säger Alexander Jamal.

För mer information, vänligen kontakta
Alexander Jamal – Sverigechef Magine – alexander.jamal@magine.com + 46 704 856059

Kort instruktionsfilm:

• Underhållning

Med Magine kan du titta på TV på din surfplatta, smartphone, dator och på din uppkopplade TV. Du har alltid dina kanaler med dig och du får live-TV och inspelade program på samma ställe. Bakom satsningen står ett erfaret team inom TV och internet.

www.magine.com

Håkan Tranvik