​Sappa lanserar TV-tjänst på Magines streaming-plattform

Stockholm den 16 maj 2017

Sappa blir den första svenska företagskunden som utnyttjar Magines kompletta lösning för streamad TV, och lanserar nu en s k TV Everywhere tjänst till Sappas kunder.

Den svenska streaming-plattformen Magine är i Sverige mest känd för sin TV-tjänst Magine TV men levererar också driftlösningar för streamad TV och video-on-demand över hela världen. Nu lanserar bredbands- och tv-operatören Sappa den första svenska tjänsten på Magines plattform. Tjänsten riktar sig till de kunder som redan idag finns i de bostadsrättsföreningar och fastigheter som är anslutna till Sappa.

“I takt med nya TV-vanor måste vi som företag anpassa våra kunderbjudanden med ett bra TV-utbud för många mobila skärmar” säger Hasse Svensson, VD på Sappa. “Vi har tittat på ett flertal lösningar och fastnade till slut för Magines helhetslösning som kommer ge våra kunder en fantastisk användarupplevelse. Implementeringen av den nya tjänsten har verkligen gått smidigt, och vi nu kan lansera en tekniskt komplett streamingtjänst till våra kunder redan före sommaren.”

Efter att ha jobbat med egna konsumenttjänster för TV och film sedan 2013 har Magine det senaste året också etablerat sig som plattformsleverantör med streaminglösningar för TV-bolag och telekomoperatörer över hela världen. Man har byggt en modulär plattform som på ett snabbt och smidigt sätt kan leverera tjänstelösningar för de flesta affärsmodeller och över hela världen. Bland uppdragen finns såväl komplement till traditionella betal TV-operatörer som VOD-tjänster och nya online-koncept.

“Vi är verkligen glada över att ha fått Sappa som uppdragsgivare.” säger Rahul Puri, som ansvarar för affärsområde Magine Digital Media. “Sappa har ett uttalat kundfokus och har ett spännande och tilltalande kunderbjudande. Vi är övertygade om att den nya streamade TV-tjänsten som vi byggt tillsammans kommer att stärka deras kundrelationer ytterligare.”

Om Sappa

Sappa levererar tv-tjänster till 400 000 hushåll runtom i Sverige via kabel-tv, lokala centralantennät (SMATV) och IPTV. Sappa kan leverera tv i de flesta former till både villor och flerfamiljshus.När det gäller distribution via SMATV är Sappa störst i Sverige och av kabel-tv-operatörerna är företaget nummer 3. Sedan 2016 levererar man även bredbandstjänster och telefoni

Sappa står för valfrihet. Därför kan man välja säkert bredband med hastigheter från 10 Mbit/s till 500 Mbit/s. I Sappas tv-värld kan man få allt från C More, Viasat och fler än 140 kanaler (många i HD-kvalité).

Sappas fokusområde är inte bara tjänsterna i sig, utan också Sappas egna kundlojalitetscenter. Det är hjärtat i bolaget och där som Sappa faktiskt skiljer sig från alla andra i branschen. När man ringer så möts man inte av några knappval utan man kommer snabbt i kontakt med en vänlig röst som hjälper kunden oavsett ärende. Sappa har som mål att vara Sveriges mest kundvänliga företag.

Om Magine

Magine är en global streaming plattform som startade i Sverige 2012. Man lanserade sin första konsumenttjänst 2013 och utöver egna konsumenttjänster driver man sedan 2016 streamade TV och VOD-tjänster på uppdrag av telekom- och TV- operatörer på en global marknad.

Magine Digital Media (MDM) erbjuder kompletta OTT lösningar till aktörer på den globala TV marknaden. MDM’s kunder finns både i Europa och på nya växande marknader som Kina, Mellanöstern och Syd-Afrika.

Magine Consumer Group (MCG) består i dagsläget av streamingtjänsterna Magine TV och Plejmo som finns etablerade i Tyskland, Sverige, Norge, Finland och Danmark.

Magine Media Invest (MMI) investerar i nytt programinnehåll och koncept som baseras på streamad video. Nuvarande innehav innefattar en SVOD tjänst för de bästa dokumentärerna samt en SVOD tjänst för den spansktalande världen med det största filmarkivet för spanska filmer.

För mer information om Magine, kontakta

Rahul Puri, CTO och Head of Magine Digital Media, rahul.puri@magine.com, +46735103993 eller Håkan Tranvik, VP Communications and PR, hakan.tranvik@magine.com, +46709383293

För mer information om Sappa, kontakta

Hasse Svensson, VD, hasse.svensson@sappa.se. +46702337731

• Bio, film, foto

Magine connects video content to audiences in every corner of the globe. Whether you’re looking to make the leap into OTT and create a video streaming solution, or are ready to expand into new markets on our global distribution network, we work with you to deliver live or on-demand video to viewers everywhere.