Magnusson har biträtt vid en av de största kinesiska investeringarna i Danmark

Magnussons China Desk har biträtt det danska optik-teknikföretag OPDI Technologies i bildandet av ett joint venture med Hong Kong noterade bolaget O-Net Communication.

OPDI har utvecklat intelligenta fotoniska sensorer, som O-Net nu investerar i.
Affären är en av de största kinesiska investeringar i en dansk produkt eller teknik hittills. Genom joint venture med O-Net Communication, kommer OPDI Technologies lösningar nu vara redo för massproduktion och global distribution.

Ansvarig för Magnussons China Desk i Danmark, Nikolaj Juhl Hansen, hoppas att det leder till fler stora transaktioner från kinesiska investerare i danska företag.

"Det är fantastiskt att se en kinesisk investering av denna magnitud i en teknik som utvecklats i Danmark. Detta är verkligen vad danska företag kan erbjuda, de utvecklar bra produkter och teknologier med global tillämpning, och att få uppleva en succé med ett Hong Kong noterat företag som gör en investering av det slag som O-Net nu gör är mycket bra ", säger Nikolaj Juhl Hansen.

Chefen för Magnussons China Desk, Carl-Fredrik Hedenström, säger: "Idag ser vi en ökad investeringsvilja från kinesiska företag i Östersjöregionen. Vi är just nu involverade i flera kinesiska investeringsprojekt i Sverige, Polen, Vitryssland och nu senast Danmark. Med Nikolaj ombord med sin kinesiska expertis är ett bra komplement till vårt redan starka team ".

Nikolaj Juhl Hansen har tidigare biträtt noterade företag på  Hongkong-börsen som har investerat i Danmark, han också rådde AAC Acoustic Technologies i förvärvandet av det danska optikföretaget Kaleido Technology under 2008. Nikolaj Juhl Hansen ansvarade för laget som rådde OPDI Technologies och tog även hjälp från andra medarbetare på Magnussons China Desk. Även Dorsey & Whitney partners Simon Chan och Peter Corne som båda är experter på Hong Kong-lag har biträtt med sin expertis.