Första VoLTE röstsamtalet över nya Cat-M1 mobilnätet.

Mainone kopplar upp första VoLTE röstsamtalet över nya Cat-M1 mobilnätet i ett nytt innovativt trygghetslarm från Malmöföretaget Vevios.

LTE Cat-M1 är en ny standard inom mobil kommunikation, anpassat för datakommunikation med M2M, IoT och wearable produkter. LTE Cat-M1 är mycket strömsnål och har till skillnad från många andra strömsnåla standarder också stöd för röstsamtal via VoLTE (Voice over LTE).

Malmöbaserade Teknikkonsultbolaget Mainone utvecklar elektroniken och mjukvaran till det nya larmsystemet på uppdrag av Vevios. I samband med plattformsutvecklingsarbetet har man nu lyckats koppla upp ett röstsamtal över den nya standarden. Det är första gången en sådan uppkoppling görs i ett Svenskt mobilnät, undantaget nätverksoperatörernas egna tester. ”Vi ser stora möjligheter med denna plattform för tex individpositionering, fleet management, logistik, wearables, och andra användningsområden som kräver billig och strömsnål mobilanslutning" säger Mainones´s VD Pål Borge. Läs mer om Mainone teknikkonsultbolag på www.mainone.tech.

Vevios har med den prisbelönade entreprenören Hanne Pålsson i spetsen tagit fram ett helt nytt revolutionerande koncept för ett trygghetslarm som använder just LTE Cat-M1. Tack vare den nya strömsnåla tekniken kan man trots minimal storlek och ergonomisk design få GPS-positionering, larm med återkoppling och röstsamtal med batteritider långt utöver vad som varit möjligt med tidigare mobilteknik. Läs mer om Vevios trygghetslarm på www.vevios.io

Uppkopplingen har skett i nära samarbete med Telenor som är den operatör i Sverige som varit först med att rulla ut VoLTE inom CAT-M1 i sina master.

För ytterligare frågor kontakta; Pål Borge | Group CEO | Mainone ApS |+46 70 542 46 90 |pb@mainone.dk | www.mainone.tech

• Datorstödd konstruktion, design

• Skåne

Mainones fokus ligger på elektronikutveckling med inbäddad SW. Detta i kombination med kapaciteter inom Prototypframställning, Verifiering, Certifiering och Industrialisering som stöds av det senaste inom Utvecklings- och testverktyg ger en total lösning från tidig konceptfas till hög volymstillverkning för kunderna. Med dessa tjänster strävar Mainone till att bli den naturliga samarbetspartnern att interagera med – THE MAIN ONE OPTION. Mainone bildades tidigt 2019 och har en ambition genom uppköp och organisk tillväxt bli en viktig spelare inom den Skandinaviska konsultmarknaden. Företaget har sitt kontor i Malmö, Sverige.