Bostadsrättspriserna i Stockholm nu lägre än i fjol

Bostadsrättspriserna i Stockholm nu lägre än i fjol

Bostadsrättspriserna har under november månad backat i hela landet, visar nya siffror från Mäklarstatistik. I Stockholm är nu bostadsrättspriserna på lägre nivåer än för ett år sedan.

– Priserna har generellt sett fallit tillbaka och marknaden söker efter nya jämviktspriser. Detta är extra tydligt i Stockholm där priserna sjunkit och det är svårare att nå avslut då säljare och köpare inte riktigt hittat en ny nivå att mötas på. Vi är nu tillbaka på ungefär de prisnivåer som rådde för ett år sedan i Stockholm, säger Erik Wikander, vd Mäklarhuset.

Bostadsrättspriserna har på flera marknader fallit med 3 procent den senaste månaden jämfört med föregående tremånaders period. På helåret är priserna upp 1 procent i riket, ned 2 respektive 4 procent i centrala Stockholm och Storstockholm, medan utvecklingen i övriga städer är positiv sett över 12 månader.

Småhusmarknaden har varit något mer stabil under november månad. Men även för småhus är priskorrigeringen tydligast i Stockholm, där priserna enbart ökat 2 procent det senaste året.

– Just nu ser vi en priskorrigering i hela marknaden. Småhusmarknaden är dock generellt sett lugnare och till skillnad från bostadsrättsmarknaden är det fortfarande ett väldigt lågt utbud, säger Erik Wikander.

Nedan följer en sammanställning av prisutvecklingen på bostadsmarknaden per november 2017:

BOSTADSRÄTTER 1 mån 3 mån 12 mån Medelpris (kr/kvm)
Riket - 3% - 4% + 1% 35 820
Centrala Stockholm - 3% - 5% - 2% 85 508
Stor-Stockholm - 3% - 4% - 4% 53 848
Centrala Göteborg - 3% - 3% + 5% 57 690
Stor-Göteborg - 3% - 3% + 8% 43 566
Centrala Malmö - 1% ± 0% + 9% 30 878
Stor-Malmö - 2% - 4% + 12% 27 903
VILLOR 1 mån 3 mån 12 mån Medelpris
Riket - 1% - 1% + 6% 3 047 000
Stor-Stockholm - 2% - 2% + 2% 5 484 000
Stor-Göteborg - 2% - 2% + 6% 4 617 000
Stor-Malmö ± 0% - 1% + 9% 3 837 000
FRITIDSHUS 12 mån Medelpris
Riket + 9% 1 662 000

Ovanstående siffror kommer från Svensk Mäklarstatistik. För mer information se www.maklarstatistik.se

Mäklarhuset är Sveriges största, icke franchisedrivna, privata mäklarföretag med cirka 550 medarbetare på över 100 fristående, lokala kontor runt om i Sverige och i delar av Spanien. Mäklarhuset har, enligt Svenskt Kvalitetsindex, haft Sveriges nöjdaste kunder åtta år i rad – 2008-2015 – och placerade sig på andraplats 2016. Mäklarhuset grundades 1973 och har sitt huvudkontor i Göteborg.