Endast 3 av 10 tror att amorteringskravet blir av

Endast 3 av 10 tror att amorteringskravet blir av

Det råder en osäkerhet bland svenskarna över huruvida ett amorteringskrav kommer att införas. Ändå påverkar det hushållens flyttplaner. Enligt Mäklarhusets undersökning uppger 17 procent att amorteringskravet har påverkat deras planer på att flytta.

Trots att riksdagspartierna är överens i frågan om att införa ett amorteringskrav på bolån tror endast 30 procent av de svenska bostadsägarna att det faktiskt kommer att införas. Det visar Mäklarhusets undersökning Bo-opinion* där över 6 000 svenska bostadsägare tillfrågats om deras syn på amorteringskravet.

Tydliga direktiv viktigt för marknaden
I undersökningen uppger 19 procent att ett amorteringskrav skulle få stor påverkan på deras privatekonomi. Vidare svarar 17 procent av hushållen att det planerade amorteringskravet har påverkat deras flyttplaner.

Gällande marknadsutvecklingen tror drygt hälften av hushållen att ett amorteringskrav leder till lägre bostadspriser. 31 procent tror att priserna blir opåverkade eller ökar.

– När förslaget kom i våras såg vi en omedelbar effekt på marknaden i form av en prisökning och att många ville snabba på sin bostadsaffär. Vi ser i vår undersökning att amorteringskravet fortsatt påverkar människors agerande. I tider då amorteringskrav, ränteavdrag och andra förslag diskuteras om vartannat är det är viktigt att våra kunder får klara besked så att de kan agera utifrån faktiska grunder, säger Erik Wikander, vd för Mäklarhuset.

Svenskarna är positiva till amortering
I undersökningen svarar 7 av 10 att de är övervägande positiva till ett amorteringskrav. Trots den positiva inställningen anser dock 69 procent att en rimlig belåningsgrad är högre än de 50 procent som föreslås gälla för amorteringskravet.

– Vi ser att hushållen inser vikten av amortering. Samtidigt ser vi att synen på vad som är en rimlig belåningsgrad varierar stort mellan hushållen. Det är viktigt att komma ihåg att hushållen har olika möjligheter och prioriteringar, säger Erik Wikander.

*Om undersökningen
Undersökningen genomfördes mellan 6 – 13 oktober 2015 bland 6 387 respondenter som äger sin bostad. Respondenterna rekryterades via Mäklarhusets nyhetsbrev. Respondenterna fick besvara en digital enkät.

Mäklarhuset är Sveriges största privatägda mäklarkedja med cirka 500 medarbetare på över 130 fristående kontor runt om i landet, från Norrland till Skåne. Mäklarhusets organisation med fristående kontor och lokala engagerade mäklare har resulterat i att företaget de sju senaste åren haft de mest nöjda kunderna i Sverige enligt Svenskt Kvalitetsindex (SKI).