Mäklarhuset lanserar bostadsvisningar i Virtual Reality

Mäklarhuset lanserar bostadsvisningar i Virtual Reality

Mäklarhuset satsar tillsammans med teknikföretaget Diakrit på att etablera Virtual Reality på bred front på bostadsmarknaden. Från och med denna vecka lanseras Virtual Reality på ett 30-tal Mäklarhuskontor i bland annat Stockholm, Göteborg och Malmö.

– Vi vill ta Virtual Reality från hajp till en ny standard på bostadsmarknaden. Tekniken gör det möjligt att gå på bostadsvisning hemifrån vilket skapar en bättre kundupplevelse och på sikt en mycket mer digital bostadsmarknad. I ett första steg integrerar vi Virtual Reality i vårt erbjudande i storstäderna. På sikt vill vi erbjuda det i hela landet, säger Erik Wikander, vd Mäklarhuset.

Globala jättar som Facebook och Google satsar stort på Virtual Reality (VR) och tekniken börjar dyka upp i allt fler sammanhang i takt med att utrustningen och tekniken blivit billigare och mer tillgänglig. På svensk bostadsmarknad har VR tidigare använts i pilotprojekt och visningar av nyproducerade bostäder då bostäderna visualiseras i en dator.

Genom att i ett första steg lansera VR på ett 30-tal kontor är Mäklarhuset först i Sverige med en bred lansering av VR på bostadsmarknaden. Tjänsten innebär att Mäklarhusets kunder får sina bostäder fotograferade med en VR-kamera som skapar en virtuell upplevelse av bostaden.

Potentiella bostadsköpare kan sedan uppleva bostaden i VR genom att placera sin mobiltelefon i ett par VR-glasögon och styra turen runt bostaden med ögonen. Även den som inte äger ett par VR-glasögon kan gå på rundtur via sin surfplatta eller mobiltelefon med hjälp av interaktiv gyrostyrning. Bakom tekniken står det svenska företaget Diakrit.

– Vi har tagit fram en ny tjänst som ska vara till för alla. Den är enkel att använda, plattformsoberoende och funkar direkt i dator, mobil och surfplatta utan att du behöver ladda ner en app eller annat program. VR kommer att förändra hur vi människor upplever och interagerar med bostäder och har dessutom den unika förmågan att spara tid, en av de mest värdefulla resurserna vi har. VR frigör tid för alla, oavsett om det är bostadsköpare, säljare eller mäklare. Vi är glada över att få lansera tjänsten tillsammans med Mäklarhuset som är i framkant när det kommer till ny teknik, säger Marcus Surtén, Försäljningschef Sverige, DIAKRIT.

Mäklarhusets VR-tjänst lanseras denna vecka och de första objekten i VR kommer att publiceras efter årsskiftet.

För att läsa mer och uppleva en riktig bostad i VR, öppna följande länk i din mobiltelefon: https://www.maklarhuset.se/salja-bostad/panorama-vr-visning

För mer information, vänligen kontakta:
Erik Wikander, vd Mäklarhuset. Tel: 0730-59 33 01. E-post: erik.wikander@maklarhuset.se
Marcus Surtén, Försäljningschef Sverige, DIAKRIT. Tel: 073-537 17 53. E-post: marcus.surten@diakrit.com

Om DIAKRIT
DIAKRIT har sedan 2001 strävat efter att förändra sättet som människor köper och säljer fastigheter på. Att göra sökandet efter ett nytt hem enklare, säkrare och mer engagerande online. Vi hjälper människor att se den fulla potentialen av deras framtida hem med digitala marknadsföringslösningar som möjliggör för köpare att planera, inreda och dekorera sina drömhem. Med våra talangfulla fotografer, molnbaserade mjukvaror, 2D och 3D planlösningstjänster, fotoredigering och retuscheringsarbete, bildspel, avancerade 3D-visualiseringar, animeringar och mycket mer, ser vi till att varje produkt som DIAKRIT utvecklar och producerar är skräddarsydd för att hjälpa fastighetsmäklare och byggbolag att attrahera fler köpare och säljare. Med över 450 anställda globalt, levererar vi våra tjänster till mer än 2,000 stora fastighetskunder runt om i världen.

Mäklarhuset är Sveriges största privatägda mäklarkedja med cirka 550 medarbetare på över 120 fristående kontor runt om i landet, från Norrland till Skåne. Mäklarhusets organisation med fristående kontor och lokala engagerade mäklare har resulterat i att företaget de åtta senaste åren haft de mest nöjda kunderna i Sverige enligt Svenskt Kvalitetsindex (SKI).