Nyhet -

Vd för Mälarenergi Elnät AB har bestämt sig för att lämna företaget efter fem år

Asoos Rasool, vd för Mälarenergi Elnät AB, har valt att säga upp sin tjänst. Asoos Rasool kommer att avsluta sin anställning 2018-09-30.

I väntan på att ny vd har rekryterats har styrelsen vid ett styrelsemöte den 26 september utsett Niklas Gunnar till vd för bolaget fram till dess att en ny vd är på plats.

Styrelsen kommer skyndsamt att påbörja rekrytering av ny vd. Även den nya vd:n kommer fortsättningsvis att ingå i koncernledningen för Mälarenergi. Inriktningen för bolaget finns väl förankrad i organisationen genom den strategiska plan som arbetats fram i samverkan mellan bolaget, dess styrelse och ägarna.

Efter fem fantastiska år i ett fantastiskt företag har jag beslutat att lämna företaget för att gå vidare till andra framtida utmaningar. Jag är stolt över att jag tillsammans med våra duktiga chefer, medarbetare på Mälarenergi Elnät och hela koncernen kunnat bidra till regionens utveckling, ökad lönsamhet och att vi kunnat leverera det bästa till våra kunder. Jag kommer att sakna alla medarbetare och alla kollegor på Mälarenergi, samtidigt känns det tryggt att lämna ett stabilt företag, rustat för framtiden med en tydlig lagd strategisk inriktning, säger Asoos Rasool, avgående vd Mälarenergi Elnät AB.

Under de fem år som Asoos varit vd har företaget tillsammans med koncernen påbörjat utvecklingen från ett elnätsföretag till ett infraserviceföretag för att möta kundernas nya behov och krav och de regionala och lokala utmaningarna. Företaget har genom Asoos som vd, i samarbete med styrelsen, utvecklats till att leverera en av landets lägsta avbrottstider i kombination med en av landets lägsta elnätsavgifter. Detta samtidigt som en god lönsamhet uppnås. Bolaget har också framgångsrikt byggt förutsättningarna för mer förnybart, laddinfrastruktur, nya etableringar och expansion i regionen. Jag önskar Asoos fortsatt framgång i de kommande utmaningarna, säger Per-Inge Ahlbäck, styrelseordförande Mälarenergi Elnät AB.

• Västerås