Lucchini Sweden AB väljer Mälarenergi för att energieffektivisera

Lucchini Sweden AB, med bas i Surahammar, har undertecknat ett komfortavtal med Mälarenergi Energitjänster. Avtalet innebär att energianvändningen i företagets anläggning effektiviseras, något som garanterar långsiktigt lägre energikostnader. Avtalet sträcker sig över åtta år.

Under de kommande åtta åren kommer Mälarenergi att ansvara för att Lucchini Swedens produktionsanläggning i Surahammar drivs på ett energieffektivt sätt. Avtalet innebär att Mälarenergi garanterar en förbrukningsnivå på värmesidan. I åtagandet ingår även löpande övervakning av anläggningens energianvändning.

Initialt kommer Mälarenergi genomföra ett antal energieffektiviseringsåtgärder för att kunna garantera den framtida energianvändningen. Arbetet bygger på den energikartläggning som Mälarenergi genomfört vid Lucchini Swedens anläggning. Avtalet öppnar även upp för fortsatt energieffektiviseringsarbete då parterna kommer dela på eventuella framtida besparingar som genomförs.

- För oss har det varit viktigt att kunna energieffektivisera utan att belasta vårt resultat säger Erik Kihlberg, vd, Lucchini Sweden AB. Tack vare Mälarenergis komfortavtal kan vi genomföra dessa nödvändiga åtgärder som betalas av framtida besparingar.

Avtalet ger även möjligheten att dela på ytterligare besparingar som kan bli aktuella under avtalets gång, något som driver både Lucchini Sweden och Mälarenergis vilja att på ett lönsamt sätt gemensamt arbeta för att spara så mycket energi som möjligt.

- Genom energieffektiviserande åtgärder gör man faktiskt en besparing som är bestående, oavsett om det är hög- eller lågkonjunktur, menar Anders Tenggren, affärsområdeschef för Energitjänster vid Mälarenergi AB. Dessutom drivs såväl vi som våra kunder av att ytterligare vilja effektivisera eftersom vi gemensamt delar på de besparingar som vi tillsammans kan uppnå under avtalsperioden, avslutar Anders Tenggren.

Komfortavtalet innebär att Mälarenergi garanterar en energiförbrukning och den fastighetstekniska driften. Avtalet är ett helhetsåtagande där Lucchini Sweden uppnår en god driftsekonomi och kan fokusera på sin kärnverksamhet. Samtidigt effektiviseras energianvändningen, något som i sin tur leder till minskad miljöpåverkan.

För mer information:

Mälarenegi AB
Anders Tenggren, affärsområdeschef Energitjänter

Fakta om Lucchini Sweden AB

Lucchini Sweden AB har en lång tradition att producera hjul, axlar och hjulpar till tåg och är idag är den enda tillverkaren av dessa produkter i Skandinavien. Anläggningen har en verkstad för bearbetning av hjul och axlar, målning, testning och montering av kompletta hjulpar samt två linor för revision och underhåll av hjulpar och växellådor.

Fakta om Mälarenergi AB

• energitjänster
  • komfortavtal

På Mälarenergi är vi 570 medarbetare som finns nära kunderna i Mälardalen. Till dem levererar vi el, värme, vatten, kyla, snabba kommunikationslösningar med tillhörande tjänster. Vi erbjuder energieffektiviseringstjänster till våra företagskunder i regionen och säljer dessutom el till privat- och företagskunder i hela Sverige. Koncernen ägs av Västerås stad och omsätter cirka 3 miljarder kronor