Mälarenergi bland de effektivaste elnätsföretagen i Sverige!

Energimyndigheten har gjort en kartläggning av nätföretagen som sköter distributionen av el i landet. Kartläggning har till uppgift att se över elnätsföretagens produktivitetsutveckling. Enligt kartläggningen hör Mälarenergi Elnät till de mest effektiva elnätsföretagen i landet! Syftet med kartläggningen, som kallas ”Ekonomisk nätbesiktning 2002”, är att ge nätföretagen kunskap om vilka möjligheter till effektivisering som kan finnas och vilka företag som är förebilder för övriga genom att vara mer produktiva. Kunskapen kan nätföretagen använda för att rationalisera sitt arbete. Grön, gul och röd grupp I kartläggningen delas företagen upp i tre olika grupper – grön, gul och röd. I den röda gruppen hamnar företag som är ineffektiva och har stora effektivitetspotentialer, i den gula gruppen återfinns företag som kan förbättra sin produktivitet genom vissa insatser och i den gröna gruppen placerar sig företag som är redan är effektiva. Mälarenergi placerar sig i den gröna gruppen och har enligt kartläggningen bland de bästa siffrorna jämfört med övriga nätföretag i landet. Det betyder att Mälarenergi har avancerat sedan kartläggningen år 2000 då vi hamnade i den gula gruppen. Läs mer om "Ekonomisk nätbesiktning 2002" på Energimyndighetens hemsida

• Västmanland