Mälarenergi har skrivit avtal om samarbetsprojekt med gymnasieskolan

Nu är avtalet undertecknat och klart! Det betyder att Västerås Stad och Mälarenergi kommit överens om formerna för ett unikt samarbete. Det gäller ett långsiktigt rekryteringsprojekt som ska ge gymnasieeleverna ökad kompetens via projekt som anknyter till energi. Avtalet innebär ett ömsesidigt utbyte genom att gymnasieskolan får mer resurser och därigenom kan öka kvaliteten på undervisningen och de projekt som eleverna jobbar med. Mälarenergi säkerställer en långsiktig kompetensförsörjning, vilket är nödvändigt med tanke på de stora pensionsavgångar som väntar företaget inom en 10-års period. Det är 2,3 miljoner kronor per år under 3 år som bl a ska göra att elevernas intresse för energibranschen ska öka. - Inriktningen är att pengarna ska användas till den senaste tekniken för att användas i olika verklighetsrelaterade projektarbeten, berättar Jan Andhagen på Mälarenergi. - Det är ett spännande, viktigt och framåtsyftande avtal för Gymnasie och Vuxenutbildningen säger Christer Larsson, Gymnasiechef i proAros. "Avtalet innebär att våra elever tillsammans med lärare och Mälarenergi får möjlighet att bedriva tillämpade projekt där teori och praktik varvas. - På detta sätt rustar vi våra elever att på ett bättre sätt möta dagens och morgondagens arbetsmarknad. Avtalet ger proAros gymnasieskolor och Komvux möjlighet att på ett bättre sätt tillhandahålla modern digital teknik och därigenom höja kvalitén i undervisningen", säger en glad Christer Larsson. - Inom Mälarenergi håller vi på att införa kompetenskontrakt för alla våra 525 medarbetare, berättar Jan Andhagen. - Det är ett sätt för oss att kartlägga vår kompetens och anpassa kompetensutvecklingen av medarbetarna efter de behov som finns. Men det råder inget tvivel om att oavsett hur mycket vi utbildar befintlig personal, så kommer vi ha ett stort behov av nya duktiga yrkesmänniskor inom några år. Mälarenergi kommer också att se över hur vi ska samarbeta med andra skolor som ligger utanför proAros. En förutsättning är givetvis att skolan är inriktad på utbildningar som har anknytning till våra rekryteringsbehov. För mer information kontakta: Bo-Göran Larsson, utvecklingsledare, proAros tel. 070-465 26 03 Jan Andhagen, marknadschef, Mälarenergi tel. 021-39 50 30 alt. 073-940 50 30

• Industri, tillverkning

• Västmanland