Ökade bränslekostnader leder till höjt fjärrvärmepris

Till följd av ökad efterfrågan på biobränslen har också priserna på t ex skogsflis stigit dramatiskt de senaste åren. Med bl a detta som bakgrund, kommer vi från och med årsskiftet att höja fjärrvärmepriset i Västerås med 9%. Enligt Energimyndighetens statistik betalar en genomsnittskund i landet hela 45% mer för sin fjärrvärme, än en västeråsare. Sedan år 2000 har priset på fjärrvärme i Västerås endast ökat med 2%. Det innebär att fjärrvärmekunderna i Västerås, kommer att ha en prisvärd uppvärmningsform, även efter prishöjningen vid årsskiftet. Förutom ökade bränslekostnader har också priserna på material, som till exempel fjärrvärmerör och reservdelar, stigit långt mer än inflationen i genomsnitt, bl a beroende på ökad efterfrågan på metaller. Prisutvecklingen på bränslen och material ligger utanför vår kontroll. Däremot jobbar vi kontinuerligt med att hitta nya och effektivare lösningar för att hålla kostnaderna nere. Vår ambition är att vi också i fortsättningen ska kunna erbjuda miljövänlig fjärrvärme till ett jämförelsevis lågt pris. Vid frågor kontakta Christer Malm styrelseordföranden Mälarenergi AB tel. 070-375 08 24 eller VD Kenneth Jönsson 073-940 50 10.