Per Norrthon ny vd för Mälarenergi Stadsnät AB

Per Norrthon har utsetts till ny vd för Mälarenergi Stadsnät AB, han kommer närmast från Saab Group där han idag är ansvarig för verksamheten inom Saab Security. Som vd kommer Per att leda verksamheten vid Mälarenergi Stadsnät med verksamhet i Västerås och Hallstahammar.

Per Norrthon kommer närmast från Saab Group där han idag är ansvarig för verksamheten inom Saab Security, som utvecklar och levererar olika typer av säkerhetssystem baserat på kommunikationsteknik till myndigheter och statliga verk. Tidigare har Per arbetat med marknadsföring och försäljning för Telia Mobile och WFI (Wireless Facility Scandinavia) med mobila system och tjänster. Per tillträder sin tjänst den 20:e april 2009 och som vd kommer han att leda verksamheten vid Mälarenergi Stadsnät.

- Per har en gedigen erfarenhet av affärer, leda personal och att genomföra projekt. Han har också många starka ledaregenskaper som jag hoppas kan komma Mälarenergi Stadsnät till del säger Lars Kallsäby, ordförande i Mälarenergi Stadsnät AB. Per Norrthon är en mycket bra efterträdare till den tidigare vd:n, Adam Brännström,som vid årsskiftet började som koncernchef vid Eskilstuna Miljö och Energi. Jag hälsar Per varmt välkommen till oss på Mälarenergi och Västerås stad och ser fram emot ett gott samarbete med att fortsätta utveckla ett av landets ledande Stadsnät.

- Pers breda kompetens kombinerat med lämplig affärserfarenhet blir en god drivkraft för att fortsätta utveckla Mälarenergi Stadsnät. Detta i en situation med allt tuffare konkurrens på marknaden säger Kenneth Jönsson vd Mälarenergi AB. Med sin erfarenhet och bakgrund kommer Per vara en tillgång i Mälarenergis koncernledning, vi är därför glada att vi har kunnat knyta Per till oss.

- Mälarenergi Stadsnät befinner sig i en oerhört spännande fas och i det läget känns det helt rätt att få komma till företaget. Jag har följt utvecklingen för stadsnät i flera år och ser den enorma potential som finns i det öppna fibernät, framförallt med dess stora kapacitet i framtiden säger Per Norrthon. Att dessutom företagets personal har ett kunnande i toppklass och att det Mälarenergis Stadsnät gjort i Västerås är unikt i världen gjorde mitt beslut lättare. Jag tror vi är på väg in i en mognadsfas där vi måste ta till vara på kapaciteten i det fibernät vi byggt. I framtiden kommer all att handla om innehåll, kapacitet och kvalitet. Dessutom måste vi kunna ge kunderna en tydlig bild av framtiden och dess möjligheter.

Mälarenergi Stadsnät är ett helägt dotterbolag till Mälarenergi AB som ägs av Västerås stad. Mälarenergi har lång erfarenhet av att bygga, driva och underhålla olika samhällsnyttiga infrastrukturer. Stadsnät har idag verksamhet i Västerås och Hallstahammar och ingår som en naturlig del bland de tjänster koncernen levererar.

För mer information kontakta:

Mälarenergi Stadsnät AB
Styrelsens ordförande, Lars Kallsäby