Tre energibolag satsar på 3 000 elbilar inom tre år

Tre regionala energibolag, Mälarenergi , Gävle Energi och  Jämtkraft  i samarbete med Power Circle har signerat en deklaration om att lyfta Sverige till ett föregångsland när det gäller elbilar.  Redan inom tre år ska det rulla 1 000 elbilar i de tre regioner, alltså totalt 3 000 fordon.

Det offentliggjordes i samband med infrastrukturminister Åsa Torstenssons presskonferens kring elfordon i Östersund under måndagen.

- Det här är en regional kraftsamling inom ramen för visionen om 600 000 elfordon år 2020. Vi vill tidigt vara med och driva utvecklingen, säger Kenneth Jönsson, Per Laurell och Anders Ericsson.

De är vd-ar för Mälarenergi, Gävle Energi och Jämtkraft som nu gör en satsning på tre regioner.

Utgångspunkten är att energibolagen har tagit en rad initiativ för underlätta introduktionen av elbilar. Tre projekt som redan är igång:

• I Västerås sker ”Elbilsutmaningen”, där Mälarenergi, Västerås stad och ABB tillsammans med näringslivet satsar på bilar och laddinfrastruktur.

• Projektet ”Green Highway” syftar till att skapa en grön transportkorridor längs E14 från Sundsvall till Trondheim. Östersund är centrum för eltrafikutvecklingen och Jämkraft bygger tillsammans med andra energibolag upp laddinfrastrukturen. Ett demoprojekt ”elbilar i vinterklimat” har redan startat.

• I Gävle-Sandviken finns samverkansprojektet ”Shopping Circle” som låter helt vanliga familjer testa elbilar. Projektet har redan varit igång över ett år och forskare vid Högskolan i Gävle analyserar resultaten inför framtiden. En rad laddstationer har dessutom satts upp.

Tre regioner, tre energibolag, tre år och 3000 elbilar, arbetet sker i samverkan med elbranschens intresseförening Power Circle vid Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademin (IVA).

- Sverige är unikt med sitt väl utbyggda nät av motorvärmare som kan fungera som laddplatser. Vår elproduktionsmix borgar också för ett mycket rent elbränsle, säger projektledare Christer Asplund.

Förutom den stora miljöinsatsen menar de tre energibolagen och Power Circle att satsningen kommer att göra regionerna intressanta för svenska och internationella fordonstillverkare och underleverantörer.

För ytterligare information:

Mälarenergi
Kenneth Jönsson, vd

Jämkraft
Anders Ericsson, vd

Gävle Energi
Per Laurell, vd

Power Circle
Christer Asplund

• elbil
  • elnät
  • el