​Malmberg installerar geoenergi till AB Kristianstadbyggens fastigheter

Blogginlägg   •   Dec 08, 2015 13:32 CET

AB Kristianstadsbyggens klimatmål för deras fastigheter innebär att fossilt bränsle succesivt ska ersättas med geoenergi i de kommuner som inte erbjuder fjärrvärme. I Tollarp installerar Malmberg nu geoenergisystem för två olika fastigheter. Gratisenergin hämtas från grundvattnet och värmepumparna ersätter dagens oljedrift. Även i Arkelstorp utför Malmberg två geoenergiinstallationer där gratisvärmen hämtas från ett bergvärmesystem och dagens oljedrift tas bort.

I båda entreprenaderna ingår också uppfräschning av teknikrumsmiljön och nytt styr- och reglersystem med uppkoppling mot ABKs driftövervakningssystem. Driftkostnadsbesparing jämfört med dagens oljedrift beräknas till 70 %. Entreprenaderna färdigställs under våren 2016. Totalt ordervärde är 4,6 Mkr + moms.

Kommentarer (0)

Kommentera

By submitting the comment you agree that your personal data will be processed according to Mynewsdesk's <a href="http://www.mynewsdesk.com/se/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Privacy Policy</a>.