​Malmberg och VA Syd tar pumpstationer i drift

Drifttagning av de två pumpstationerna som ska pumpa vidare avloppsvattnet från Veberöd till Källby reningsverk i Lund närmar sig. Med tuffa markförhållanden och på kort tid har Malmberg konstruerat, byggt och installerat två kompletta pumpstationer för obehandlat avloppsvatten på ledningssträckan mellan Veberöd och Björnstorp. Pumpstationskoncept har företaget Norvatek levererat. Anläggning och byggnation har företaget JDI Entreprenad utfört. Den ena pumpstationen är placerad på samma mark som Veberöds reningsverk. Den andra stationen är placerad cirka 3,5 km västerut längs ledningssträckan. Reningsverket i Veberöd ska rivas och marken återställas.
Anledningen till nedläggning av de mindre avloppsreningsverken i kommunen är att det ställs högre krav på reningen idag och spillvattnet kommer att kunna renas på ett effektivare sätt i större och modernare reningsverk. Nästan 1000 m³ avloppsvatten/dygn kommer nu pumpas vidare till Källby ARV.

Kort fakta om VA Syd
VA SYD är en regional organisation i sydvästra Skåne som levererar friskt dricksvatten och renar avloppsvatten åt mer än en halv miljon människor. Medlemskommuner är Burlöv, Eslöv, Lund och Malmö. Inom Burlöv och Malmö ansvaras även för insamlingen av hushållsavfall. VA SYD har idag ca 330 anställda.