The Mexican Suitcase. Robert Capa [Republikaner i exil som förs ned till ett interneringsläger vid stranden, Le Barcarès, Frankrike], mars 1939. Negativ. © International Center of Photography / Magnum Collection International Center of Photography.

30-talet i fokus när tre nya utställningar öppnar på Malmö Museer

Den berömda fotoutställningen "The Mexican Suitcase" samsas med två egenproducerade utställningar, ”Mellan depression och världskrig” och ”Drömmar om Hollywood”, när Malmö Museer öppnar tre utställningar med fokus på 30-talet den 14 april 2018.

Välkommen till pressvisning: 12 april kl. 10.00, Slottsholmen, Malmö Museer.

The Mexican Suitcase
När The Mexican Suitcase öppnar den 14 april på Malmö Museer så är det första gången utställningen visas i Skandinavien. Fotoutställningen bygger på återupptäckta negativ från spanska inbördeskriget av de framstående fotograferna Robert Capa, Gerda Taro och Chim (David Seymour), och är en vandringsutställning från International Center of Photography i New York.

”Materialet i The Mexican Suitcase ger en unik inblick i det spanska inbördeskriget, en konflikt som ändrade den europeiska historiens gång. Den visar också hur dessa tre legendariska fotografer lade grunden för den moderna krigsfotografin”, säger Merja Diaz, utställningsintendent på Malmö Museer.

The Mexican Suitcase visas på Malmö Museer till den 14 oktober 2018. Läs mer om utställningen i bifogad word-fil.

Mellan depression och världskrig
Det glada tjugotalet slutade med en krasch. När trettiotalet började hade världen lamslagits av social och politisk oro, massarbetslöshet och depression. Även Sverige påverkades starkt, men återhämtningen gick fort. UtställningenMellan depression och världskrig belyser den sociala, ekonomiska och politiska utvecklingen i Sverige och Malmö under decenniet före andra världskriget och visar på kopplingar mellan dåtid och nutid.

Drömmar om Hollywood
Under trettiotalet var det för många en ouppnåelig dröm att klä sig i glittrande aftonklänning, dricka champagne och dansa i balsalar. Men drömma kunde alla, och Hollywoodfilmen gav riklig näring till dessa drömmar. Utställningen Drömmar om Hollywood presenterar ett utsnitt ur trettiotalets aftonmode, med inslag av vardag och fritid. Här syns ett nytt kroppsideal, helt olik tjugotalets pojkflicka. Nu är det kvinnliga former i fokus, som understryks av åtsmitande material i raffinerade skärningar.

”Mellan depression och världskrig” och ”Drömmar om Hollywood” visas 14 april 2018–31 december 2019 på Slottsholmen, Malmö Museer.

För mer information om:

• Mellan depression och världskrig samt Drömmar om Hollywood, kontakta Susanne Beckmann, utställningsintendent Malmö Museer, susanne.beckmann@malmo.se, tel. +46 (0) 709-385183.
  • The Mexican Suitcase, kontakta Merja Diaz, utställningsintendent Malmö Museer, merja.diaz@malmo.se, tel. +46 (0) 708-244454.

Välkommen till pressvisning:
12 april kl. 10.00, Slottsholmen, Malmö Museer.

Intervjutillfälle 1819 april med curator Cynthia Young, ansvarig för utställningen The Mexican Suitscase: Cynthia är curator vid International Center of Photography (ICP) där hon ansvarar för Robert Capa-arkivet. Cynthia är en av vår tids främsta experter på Capas karriär som fotograf. Hon ansvarar bland annat för vandringsutställningen The Mexican suitcase och utställningen Capa in colour. Kontakta Merja Diaz för mer information och bokning.

- - -

The Mexican Suitcase är en vandringsutställning från International Center of Photography. Utställningen och katalogen har producerats med stöd från the National Endowment for the Arts, Joseph and Joan Cullman Foundation for the Arts, Frank och Mary Ann Arisman och Christian Keesee. Stöd har också mottagits från Sandy och Ellen Luger.

- - -

Utsänt av kommunikatör Louise Andersson, Malmö Museer/Kulturförvaltningen, louise.m.andersson@malmo.se .

Malmö Museer får stöd av Region Skåne.