4 000 unga Malmöbor kan sommarpraktisera i företag och organisationer

Framtida nya medarbetare? Bland årets Ung i sommar-praktikanter får arbetsgivarna chansen att finna framtidens projektledare, installatörer, undersköterskor och mycket mer. Förra året slog Ung i sommar rekord med över 3 000 förmedlade praktikplatser till företagare och andra organisationer runt om i Malmö. I år är siktet inställt på 4 000 platser.

En av arbetsgivarna från förra året är reklambyrån FEW Agency, i Malmö, som driver initiativet Malmö Open.
— Vi som arbetar med kommunikation har stor nytta av att få in nya talanger med större mångfald i branschen, som speglar samhället vi verkar i. Vi tyckte att det gick så bra förra året att vi självklart vill driva detta vidare i år igen och hoppas på att fler reklambyråer ansluter sig, säger Jonna Åkesson, som är produktionsledare på FEW Agency.

Rekrytering på dagens arbetsmarknad handlar till stor del om employer branding. Som arbetsgivare får man, genom Ung i sommar, en möjlighet att profilera sig gentemot arbetsmarknaden.

— För oss arbetsgivare är det en fantastisk möjlighet att visa sin verksamhet för Malmös ungdomar och förstås även möta eventuella nya medarbetare, säger Henrik Drakhed, sektionschef på Praktik Malmö, arbetsmarknads- och socialförvaltningen. Malmö stads verksamhet Ung i sommar fyller 25 år, och har sedan starten förmedlat 25 000 praktikplatser. 4 000 platser är målet i år.

Bra tillfälle för arbetsgivare

• Praktikanter är mellan 16 – 19 år
  • Praktikanter är försäkrade av Malmö Stad
  • Perioderna för praktik är
    18 juni – 13 juli
    16 juli – 10 augusti
  • Praktikanterna får utföra arbete, men de får inte ersätta reguljär arbetskraft.
  • Hur gör man som arbetsgivare? Skicka in en intresseanmälan via Ung i Sommar
    www.malmo.se/ungisommar så blir du kontaktad.

Mer information om Ung i sommar

Henrik Drakhed
Sektionschef
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen