Administrativa chefer ska underlätta för Malmös rektorer

Administrativa chefer ska underlätta för Malmös rektorer

Rektorer ska få mer tid att ägna sig åt det pedagogiska ledarskapet. Därför inrättar nu grundskoleförvaltningen i Malmö stad administrativa chefstjänster på samtliga skolor. Tanken är att de administrativa cheferna bland annat ska leda och samordna skolornas arbete med fastighetsfrågor, det systematiska arbetsmiljöarbetet och ha personal- och budgetansvar. Cheferna kommer att arbetsledas av rektorerna och ingå i skolornas ledningsgrupper.

– Vi har helt enkelt lyssnat på våra medarbetare. I de utredningar som gjorts på uppdrag av grundskoleförvaltningen såg vi att det fanns ett behov av att se över rektorernas administrativa arbetsbörda. De här åtgärderna gör att rektorerna avlastas och kan fokusera mer på det pedagogiska ledarskapet. Det är ytterligare ett led i att göra skolorna ännu bättre för både elever och medarbetare, säger Anders Malmquist, grundskoledirektör.

– Det administrativa arbetet tar mycket tid och mitt primära uppdrag som rektor är att vara en pedagogisk ledare. En administrativ chef gör det möjligt för mig att ha fokus på de delar som gör stor skillnad i klassrummet. Jag får tid att coacha mina medarbetare och får möjlighet att leda den pedagogiska utvecklingen. Jag är väldigt glad över att grundskoleförvaltningen tar ansvar för rektorernas arbetsmiljö på det här sättet, säger Ulf Mazetti, rektor på Slottsstadens skola.

De administrativa chefstjänsterna kommer att tillsättas succesivt under 2018. Målet är att alla skolor ska ha en administrativ chef till hösten nästa år.

För mer information kontakta:
Anders Malmquist, grundskoledirektör: 0708-54 02 08,
anders.malmquist@malmo.se