Caroline Hermansson

Alla kan vara med på SM-veckan

Mellan 26 juni och 2 juli är SM-veckan tillbaka i Malmö. Över 40 idrotter gör upp om sina svenska mästerskap. SM-veckan i Malmö är dock så mycket mer och erbjuder något för alla.

Förutom alla SM-tävlingar kommer det finnas möjlighet att ta del av ”Mötesplats SM-veckan” på Malmö Live. Malmöborna kan prova på de olika idrotterna och uppleva kända musikartister som Victor Leksell, Wiktoria och Danne Stråhed. Dessutom finns möjligheten att delta i tävlingar och titta på talk shows. För den som själv vill aktivera sig ordentligt arrangeras 5 km-loppet Sunset Run kvällen den 28 juni på Ribersborgsstranden.

Scenprogram på Posthusplatsen (26-29 juni)

Aktiviteterna arrangeras på Posthusplatsen på en stor scen. Programmet erbjuder musikunderhållning, barnaktiviteter, tävlingar och talk shows. Scenen besöks bland annat av SVT:s Caroline Hermansson som delar ut medaljer till de barns som provat på idrotter under veckan. Måns Möller och Jens Lind håller i talkshowen ”Stopptid SM-veckan 10 år”. ”Vem vet mest – SM-veckan special” med Johan Wester ger besökarna chans att utmana sina frågesportstalanger mot tävlande som Peter Häggström, Fredrik Händemark, Måns Möller, Peter Mattsson och Therese Sjögran.

Äventyraren Aron Andersson inspirerar med föreläsning och Utmaningarnas Hus bjuder på utmaningar. Wiktoria, Victor Leksell, Bröderna Berggrensson, Danne Stråhed, Liamoo och Hanna Ferm står för musikunderhållningen. Alla scenaktiviteter är gratis. Programmet startar onsdagen 26 juni med stor SM-veckan invigning kl. 18.00.

Fullständigt scendagsprogram hittar du här.

Mötesplats SM-veckan (27-29 juni)

Mötesplats SM-veckan arrangeras på Clarion Hotel Malmö Live. Här speglas idrottsrörelsens samhällsnytta och föreningslivets betydelse och bredd genom tre teman: inkludering, tävlingsidrott och folkhälsa, genom intressanta seminarier, föreläsningar och paneldiskussioner.

Mötesplatsprogrammet är även det helt gratis och ett fullständigt program och anmälningslänkar hittar du här.

Prova-på-aktiviteter (26 juni-2 juli)

De idrotter som är en del av SM-veckan kommer att arrangera gratis prova-på-aktiviteter under veckan. Majoriteten av dessa hittar du på Ribersborg.

De barn som testar tio olika idrotter kommer att belönas med en SM-veckan-medalj som antingen kan hämtas ut direkt på Ribersborgsstranden eller av Caroline Hermansson på Posthusplatsens stora scen mellan den 27-29 juni. Ett begränsat antal medaljer delas ut varje dag, först till kvarn gäller.

Läs mer om prova-på-aktiviteterna och vilka idrotter man kan prova respektive dag här.

Sunset Run

Fredagen 28 juni kl. 21.00 arrangerar Heleneholms IF Sunset Run på Ribersborgsstranden. Loppet är 5 km och knyter ihop två av SM-veckans evenemangsområde; Ribersborgstranden och Västra Hamnen. Loppet – eller promenaden, om man så önskar – sker på grus och asfalt med start vid T-bryggan.

Läs mer om Sunset Run och anmäl dig här.

För mer information kontakta,

Jenny Damgaard, kommunikationsansvarig Malmö stad SM-veckan