Way To Go på Davidhallsbron. Foto: Patrick Persson.

Avtäckning av 10 nya par skor på Davidhallsbron

Efter en lång väntan är nu utökningen av minnesmärket Way To Go snart på plats. Tio nya artister hyllas för sina gärningar genom att få sina skor gestaltade i brons. Avtäckningen äger rum lördag 29 september klockan 16.00 på Davidhallsbron.

Avtäckningen bjuder bland annat på tal av My Gillberg (MP), vice ordförande kulturnämnden. På plats finns också konstnären Åsa Maria Bengtsson, enhetschef Agneta Sallhed Canneroth från fastighets- och gatukontoret och kulturdirektör Pernilla Conde Hellman från kulturförvaltningen.

– Det här är ett sätt för oss att lyfta och hylla artister som inte längre finns med oss men som alla på något sätt lämnat ett avtryck i Malmös artistvärld, säger Pernilla Conde Hellman, kulturdirektör.

Varje artist har sina egna skor, utvalda med tanke på artistens verksamhet och personlighet. Skorna står i olika poser och är riktade åt olika håll. Varje par skor pekar mot en plats som varit betydelsefull för artisten eller där hon/han har haft sin höjdpunkt i karriären. Konstnären Åsa Maria Bengtsson har precis som tidigare formgett bronsskorna.

När: Lördag 29 september klockan 16.00
Var: Davidhallsbron, Malmö

Artisterna
De tio utvalda artisterna är; Anita Ekberg (1931-2015), Lasse Holmqvist (1930–1996), Jacques Werup (1945–2016), Ebba Lindqvist (1882–1942), Gaby Stenberg (1923–2011), Emy Storm (1925–2014), Ing-Britt Stiber (1936–2003), Olav Gerthel (1915-1981), Kal P Dal (1949 – 1985) och Kristina Kamnert (1942 – 2016).

Åsa Maria Bengtsson
konstnär