Bästa resultatet på sex år för Borgarskolans IB-elever

Malmö Stad har ett gymnasieprogram i världsklass. Prestigefyllda lärosäten i USA och Storbritannien har ivrigt försökt värva de avgående eleverna på Malmö Borgarskolas program International Baccalaureate (IB).

Malmö Borgarskolas IB Coordinator, Martin Roth är mycket stolt och glad över de fina insatser som gjorts av elever och lärare.

– Vi testade en ny strategi i år och ordnade ett annorlunda påsklov. Skolan anlitade tidigare elever som lyckats särskilt bra med sina studier. Det skulle visa sig vara ett lyckat drag, säger han.

Årets betygsgenomsnitt bland Malmö Borgarskolas IB-elever landade på 36 poäng (världssnittet ligger på cirka 29 poäng). Det är det bästa resultatet på sex år. Av de 95 eleverna hade 24 procent högre än 40 poäng, vilket motsvarar 20,0 i det svenska systemet. Endast fem procent av IB-eleverna i världen lyckas med detta. Fyra malmöelever fick resultatet 43 av 45 poäng, något som endast 2 procent av alla IB-elever i världen uppnår!

Betygen på IB sätts efter slutskrivningar i alla ämnen i majmånad. Eftersom alla IB-elever i hela världen skriver samma prov som rättas externt, är betygen jämförbara globalt sett. IB:s Diploma Programme finns idag på 2 800 skolor över hela världen i mer än 143 länder.

Lördagen den 27 augusti får avgångseleverna på IB sina diplom från examenskontoret i Cardiff. Detta firas med en ceremoni med start kl 11 i Malmö Borgarskolas aula.

För mer information, kontakta: Martin Roth IB Coordinator / Bitr. rektor, 0768-54 68 71

Fakta:IB, International Baccalaureate är en internationell utbildningsform som finns i stora delar av världen. Undervisningen sker på engelska. Utbildningen avslutas med att avgångseleverna i maj skriver examen som omfattar allt de lärt sig under sig gymnasieutbildning.