Den sociala hemlösheten minskar medan den strukturella ökar

Malmö stads årliga kartläggning av hemlösa visar att antalet hemlösa vuxna minskat marginellt, från 997 till 973. Minskningen har skett i stadsområdena Norr och Innerstaden, i övriga stadsområden ökade antalet något. Precis som förra året är den främsta orsaken till hemlöshet inte social problematik eller psykiska problem utan bristen på bostäder.

Antalet personer som är hemlösa på grund av just bostadsbrist har ökat med 55 personer, från 380 till 435, medan antalet hemlösa med social problematik eller psykiska problem har minskat med 83, från 490 till 407. Det stämmer överens med kommunfullmäktiges målsättning om att den sociala hemlösheten ska minska. Antalet uteliggare har minskat markant, från 27 till 10.

En oroväckande ökning är antalet barn i hemlösa hushåll som ökat från 231 till 329. Den största ökningen har skett i stadsområde Öster. Antalet barn som bor på hotell har också ökat, från 110 till 188. Hit räknas också lägenheter som stadsområdena hyr på dygnsbasis och vandrarhem. Antalet barn som bor i privat regi eller i en frivilligorganisations regi är 43, medan 37 barn bor som inneboende eller i andrahandsalternativ. 31 barn bor i kommunens akutboenden.

– Det är fullständigt oacceptabelt att så många barn växer upp i en otrygghet som hemlöshet innebär. Sverige måste få en fungerande bostadspolitik igen och stoppa avregleringen av bostadsmarknaden. Bristen på bostäder riskerar både Malmös och landets tillväxt och framförallt slår det mot de minsta i samhället, barnen. Det behövs ett nationellt mål och omtag för bostadsbyggandet om vi på allvar ska kunna möta det akuta behov som finns i stora delar av Sverige, säger Carina Nilsson (S), vård- och omsorgskommunalråd.

– Samtidigt måste jag stanna upp en kort stund och glädjas åt att den sociala hemlösheten minskar.  Det är ett område som kommunen jobbar väldigt intensivt med och där vi har större möjligheter att göra skillnad på. Men vi är inte nöjda förrän alla har en bostad. Det är en grundlagsfäst rättighet och vi fortsätter att arbeta för att hitta fungerande lösningar, säger hon.

Carina Nilsson, 0702-46 50 38

Ann Söllgård, avdelningschef på Sociala resursförvaltningen, 040-34 93 09