Visning av Diamantfolket. Fotograf: Ricard Estay

Diamantfolket på Malmö Konstmuseum, visning och samtal

Visning av filmen Diamantfolket och samtal med konstnären Sara Jordenö och Roger Johansson,
i samband med utställningen Samhällsmaskinen. Söndag 20 november kl 14. Obs! Hörsalen på Teknikens och Sjöfartens hus, Malmöhusvägen 7.

Sara Jordenös film Diamantfolket ingår i Statens Konstråds projekt Industrisamhälle i förändring, curerat av Lisa Rosendahl. Här vänder Sara Jordenö blicken mot sin födelseort Robertsfors. Filmen dokumenterar tiden efter diamantfabrikens nedläggning och relationen mellan företaget och de anställda. Vad händer när en stor arbetsplats försvinner?

Filmen hade premiär i Robertsfors den 22 oktober och har sedan turnerat i Västerbotten. Nu kommer Diamantfolket till Malmö och vi följer upp visningen med ett samtal kring projektet och Jordenös erfarenheter av att visa filmen i Västerbotten.

Samtalet genomförs tillsammans med Roger Johansson, professor i historia vid Malmö Högskola samt forskningsledare på Institutet för studier i Malmös historia. Samtalet sker på svenska i samarbete med Statens konstråd. Entré till museet 40 kr.

Sara Jordenö är konstnär och dokumentärfilmare som arbetar med film och platsspecifika projekt. Hon skapar ofta porträtt och dialoger med marginaliserade grupper och försöker ge en röst åt individer som annars glöms bort. Dokumentärfilmen Kiki har hittills visats i 17 länder och belönats med flera priser, bland annat Teddy Award för bästa dokumentär på Berlin International Film Festival. Tidigare projekt har visats på MoMA PS1 och The Kitchen i New York.

Filmen visas även i utställningen Samhällsmaskinen - Industriåldern ur konstens perspektiv under helgen 26-27 november.

För kontakt: Cecilia Widenheim 070-1094440 eller Sofia Landström 072-1825155