Energivärlden kommer till Malmö under Nordic Clean Energy Week

Energivärlden kommer till Malmö under Nordic Clean Energy Week

Välkommen till Nordic Clean Energy Week! Den 22–24 maj står de nordiska länderna och EU värd för världens största energiministermöte. I samband med ministermötet arrangeras en rad öppna events, mötesplatser och workshops i Malmö på temat framtidens energilösningar under namnet Nordic Clean Energy Week.

Ministerdelegationer från världens mäktigaste länder inklusive G20-länderna kommer till Malmö för att diskutera och aktivera de globala klimatmålen för att främja övergången till fossilfria och hållbara energilösningar. Totalt gästas Malmö av över 1000 deltagare från 28 länder.

Parallellt med ministermötena arrangeras en mängd energirelaterade events den 22 och 23 maj på bland annat Studio och Malmö Börshus i centrala Malmö. Där träffas organisationer, beslutsfattare, forskare och medborgare för att prata om energilösningar och bidra med viktiga inspel för framtiden. Aktiviteterna i Malmö organiseras av Region Skåne i nära samarbete med Malmö stad och med stöd av Miljö- och energidepartementet och Energimyndigheten.

Nordic Clean Energy Week är uppbyggt kring valbarhet. Deltagare är välkomna att delta i en eller fler av de 30+ olika seminarierna, paneldiskussionerna och föreläsningarna. Allt från korta 45-minuterspass till tematiska heldagskonferenser. Det ska vara lätt att mixa och springa mellan de olika lokalerna och aktiviteterna på Studio vid Hjälmarekajen och Malmö Börshus. Blanda och välj! Allt är öppet, kostnadsfritt och inom en kort geografisk sträcka. Fullständigt program

-  Världen möts i Malmö för att diskutera omställningen till en hållbar framtid, det känns hedrande och samtidigt självklart. I Malmö har vi sedan länge jobbat med högt ställda miljömål och vi är vida kända för stadens klimatarbete. Mötena som väntar mellan såväl beslutsfattare som medborgare under Nordic Clean Energy Week kommer att ge oss alla nya kunskaper, insikter och samarbetspartners, det är en fantastisk möjlighet för alla och för framtiden, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh, kommunstyrelsens ordförande i Malmö.

Kontaktpersoner:

För frågor om Nordic Clean Energy Week i Malmö:

Linn Johansson, kommunikatör, miljöförvaltningen, Malmö stad

Telefon: 072 967 53 65 E-post: linn.johansson2@malmo.se

Lars Braedstrup-Holm, projektledare, Region Skåne

Telefon: 072 587 25 10 E-post: Lars.Braedstrup-Holm@skane.se

För frågor som gäller CIM9/MI3 (ackreditering krävs), information finns här:

Fakta om stråket och sidoevents

Längs stråket mellan Malmö Live och Studio arrangeras en mängd sidoevents. Allt ifrån möjlighet till spontana möten och loungehäng till utställning om Globala målen, energy yoga på Hjälmarekajen, studentfestival och youth speakers corner på Studio till möjlighet att på Bagers Plats 23 maj känna på den nya generationen av elbilar, biogas- och bränslecellsbilar. Vissa modeller kan provköras. En elshuttleservice kommer även att finnas tillgänglig i Malmö den 22-23 maj för alla konferensdeltagare.

Med Hallå hållbara Malmö finns också möjlighet att prata med saker i staden såsom busshållplatser, papperskorgar och brunnslock. Samtal kan påbörjas från alla mobiltelefoner med sms-funktion. Håll utkik efter skyltar på stråket längs Nordenskiöldsgatan och passa på att prata med ett elskåp nära dig!

Fakta om Nordic Clean Energy Week

Nordic Clean Energy Week arrangeras av Sverige och Danmark i samband med att Norden och EU står värdar för tre ministermöten inom energiområdet: Mission Innovation 3 (MI3), Clean Energy Ministerial 9 (CEM9) och Nordiska energiministermötet. Region Skåne och Malmö stad är arrangörer på den svenska sidan, med stöd av Miljö- och energidepartementet och Energimyndigheten.

Fakta om CEM och MI

De internationella samarbetena Clean Energy Ministerial (CEM) och Mission Innovation (MI) samlar de 20-tal länder som står för 75 procent av växthusgasutsläppen och 90 procent av investeringarna i hållbar energi för att främja utvecklingen och spridningen av hållbara energilösningar. Den 23 maj äger Mission Innovation 3 rum på Malmö Live och dagen efter, den 24 maj, arrangeras CEM9 i Köpenhamn. Den 22 maj hålls även det nordiska energiministermötet i Lund.