Foto Andreas Larsson

Finaltävling för Sweden Kite Freestyle Tour 2018

I helgen, 1–2 september, är det finaltävling för Sweden Kite Freestyle Tour 2018 på Ribersborgsstranden. Som väderprognosen ser ut nu blir tävlingarna på lördag klockan 9.00-18.00. Prisutdelningar blir också på lördag om tid finns för det annars söndag.
För åskådarna är bryggan ut till Kallbadhuset första parkett för besökarna att uppleva Freestyle- och BIGAIR-tävling. Sveriges elit är på plats och nu finns 15 herrar, 4 damer och 4 juniorer som ska tävla.

Bland Sveriges elit på plats finns Jordy Jackner från Löddeköpinge. Han kommer under helgen tävla både i herr- och juniorklassen. Jordy började med kite surfning som tolvåring och nu, 5 år senare, är han redo för att vara med i SM.

-  Det jag gillar med sådana här event är att kitesurfare samlas från hela Sverige och delar glädjen för sporten med varandra. Det är alltid en jättegod stämning mellan åkarna och det är aldrig några sura miner, säger Jordy Jackner.

Under helgen finns det också möjlighet att prova-på övningskite på land men även att prova-på andra nya saker i vattnet

Svenska Kiteförbundet, kiteforbundet@gmail.com, 0733-821111

Erik Malmberg, projektledare, Fastighets- och gatukontoret, Malmö stad, erik.malmberg@malmo.se 0721-834593

Birgitta Hjertberg, kommunikatör, Fastighets- och gatukontoret, Malmö stad, birgitta.hjertberg@malmo.se, 0709-341411