​Fler händer i äldreomsorgen – Satsning ger 30 miljoner kronor till Malmö

​Fler händer i äldreomsorgen – Satsning ger 30 miljoner kronor till Malmö

I sin vårbudget har regeringen avsatt närmare en miljard kronor till ökad bemanning i äldreomsorgen under 2015 som ska fördelas mellan landets kommuner. För Malmös del handlar det om 30,4 miljoner kronor som hämtas hem nu i dagarna. De statliga pengarna kommer att användas till bemanning av personal som arbetar med stöd och omvårdnad nära brukarna. Det ger  personalen mer tid med de äldre. Satsningen gör det också möjligt för personalen att gemensamt utveckla verksamheten.

Satsningen på ökad på bemanning sträcker sig hela mandatperioden fram till 2018.

– Det här är en välkommen resursförstärkning som innebär att vi nu kan anställa mer personal i äldreomsorgen. Det är en satsning som ger mer kvalité, både till de äldre och till personalen. Fler kan göra mer! Exakt vad pengarna kommer att användas till i detalj får vi återkomma om, säger Carina Nilsson (S), vård- och omsorgskommunalråd.

Carina Nilsson, 040-34 12 61

Åsa Waldemarsson, pressekreterare, 0708-36 40 16