​Fler Malmöbor ska få tillgång till bredband

​Fler Malmöbor ska få tillgång till bredband

Senast år 2020 ska 95 procent av Malmöborna ha tillgång till bredband på minst 100 megabit per sekund. På onsdagen beviljade därför kommunstyrelsen ytterligare 25 miljoner kronor till den fortsatta utbyggnaden av fiberkabel, utöver de 45 miljoner kronor som finns i årets budget. Prognosen är att målet kommer att vara uppnått i god tid.

Malmö har god fibertäckning redan i dag och rankas som sjätte bästa kommun i landet. Staden står sig också i den globala konkurrensen där Malmö befinner sig på topp tio-listan. Förutsättningarna för fortsatt utbyggnad är alltså goda. Utbyggnaden framöver handlar främst om att anlägga fiber i stadens villaområden, i dag är cirka 80 procent anslutna.

– Malmö har högt ställda ambitioner för tillgången till bredband. Allt mer av det moderna livet, från mediekonsumtion och shopping till användandet av välfärdstjänster, sker via internet. Just nu går utbyggnaden av bredband snabbare än vi tidigare vågat hoppas på, vilket naturligtvis är mycket glädjande! Tillgången till snabbt bredband är en fråga om service, demokrati, och om Malmös roll som en modern och kreativ stad, säger Nils Karlsson (MP), kommunalråd med ansvar för demokrati och tillgänglighet.

– Tillgång till snabbt bredband handlar inte bara om att kunna koppla upp telefoner, surfplattor och datorer till internet utan också om kommunikation och en möjlighet att ta del av kommunens välfärdstjänster via internet. Sett ur ett större perspektiv är det här en rejäl satsning på demokrati, säger Milan Obradovic (S), kommunalråd med ansvar för teknik och miljö.

Nils Karlsson, 040-34 11 12

Milan Obradovic, 0708-41 72 37