Fler rederier än någonsin väljer Malmö

Fler rederier än någonsin väljer Malmö

På fredag lägger det tyska kryssningsfartyget AIDA Cara till i Malmö för första gången. Hon är ett av fem fartyg som valt Sveriges tredje största stad som ny destination i år, och samtidigt slår Malmö sitt rekord med 18 anlöp totalt under säsongen. Bakom ökningen ligger en intensiv satsning på kryssningsturismen, med bland annat utvidgade öppningstider och kvalitetssäkrade guidningar på fler språk.

Rekordmånga anlöp

De stora rederierna börjar få upp ögonen för den mångsidiga staden mittemot kryssningsklassikern Köpenhamn. Spanska Pullman turs har sedan några år sin turnaround operation i Malmö och är mycket nöjda med samarbetet med Malmö Airport. Nu har även tyska AIDA inkluderat staden i sina rutter. Malmö får därmed sin mest framgångsrika kryssningssäsong någonsin, med 18 anlöp jämfört med förra årets 12. Samtidigt blir säsongen längre än man tidigare sett - från premiären nu i maj till det sista anlöpet i mitten av oktober.

”AIDA är Tysklands största rederi och en trogen besökare i Köpenhamn, så det är roligt att se att de nu också väljer att lägga vägarna förbi vår fina kaj och terminalfaciliteter på den svenska sidan av sundet”, säger Arnt Møller Pedersen, Kryssningschef på Copenhagen Malmö Port. ”Malmö är en lovande kryssningsdestination och vi har redan nu bokat in 14 anlöp från ett antal olika rederier inför nästa säsong så det ser mycket bra ut inför 2016”.

Satsningar på värdskapet

På Malmö Turism jobbar man intensivt med att göra Malmö till en ännu mer attraktiv kryssningsdestination. Många gånger är det praktiska detaljer som bidrar till att turisterna får en bra upplevelse. Malmös nybyggda kryssningsterminal har fått bättre skyltning, en ny turistbod och en ny orkester som skapar festlig stämning på kajen. Malmö Turism har också ingått avtal med några av stadens viktigaste shoppingpärlor för att tillmötesgå kryssningsturistens shoppingbehov på mornar och förmiddagar. Särskilda öppningstider kommer att gälla de dagar då fartygen lägger till i Malmö.

Ett annat insatsområde är guidade turer. Där genomför Malmö Turism, i samarbete med Copenhagen Malmö Port och de övriga destinationerna i Skåne, en guide-utbildning under våren 2015 som fokuserar på att utbilda högklassiga guider inom nya språkkategorier, främst tyska. Samtidigt har ett samarbete inletts med Taxikurir, vars chaufförer nu har fått material av Malmö Turism som gör dem bättre rustade att vägleda och välkomna kryssningsturister. Allt för att kunna ge besökarna en så personlig bild av Malmö som möjligt.

Johan Hermansson, Turistdirektör i Malmö Stad, prioriterar kryssningsturismen högt. ”Jag ser stor potential i den här turistgruppen. De bidrar verkligen till att sätta Malmö på kartan, och kan samtidigt ge besöksnäringen ett välkommet boost utanför högsäsongen. Vi ska fortsätta jobba helhjärtat för att kunna ge dem en så varm välkomst som möjligt.”

För ytterligare information, kontakta:

Anna Wittgren, Affärsområdeschef Privatresor

anna.wittgren@malmo.se