​Fotograf Pierre Mens är Malmö stads kulturpristagare 2018

​Fotograf Pierre Mens är Malmö stads kulturpristagare 2018

Malmö stads kulturpriskommitté har vid sammanträde tilldelat fotograf Pierre Mens 2018 års kulturpris.

Kommitténs motivering är:

Pierre Mens har en kulturpolitisk bredd som bara en livsgärning kan ge. Men hela tiden med bilden, stilla eller rörlig, som medium.

Han inledde sitt fotograferande som en ung påg tidigt 50-tal och sålde sin först bild på MFF till Kvällsposten 1954. Med en kärlek till fotbollen i allmänhet och MFF i synnerhet har han sedan denna första bild dokumenterat praktiskt taget varje hemmamatch.

Periodvis har Pierre Mens arbetat med rörlig bild, både som producent, regissör och filmfotograf i en serie produktioner för Rädda Barnen och Sveriges television.

Men det är med stillbilden hans avtryck är störst. Och i Malmö är det inte bara fotbollen som dokumenterats. I ett tiotal böcker med Malmötema har han i bild berättat om det vi ser dagligen, Öresundsbron, Turning Torso och Malmö Högskola, det som idag är Malmö Universitet. Men också minde kända delar av stadens historia, exempelvis ”Den okända staden” om Malmö Östra Sjukhus.

Med mer än en miljon bilder i sitt arkiv är hans bidrag till Malmös kulturarv oerhört stort och utgör en omistlig del av berättelsen om vår tid. För denna betydande gärning tilldelas Pierre Mens 2018 års kulturpris.

Kulturpriset består av en statyett i silver formgiven av ädelsmeden Magnus G:son Liedholm samt en prissumma på 80 000 kronor. Överlämnandet av priset sker vid en ceremoni på Malmö Rådhus måndagen den 14 maj 2018 klockan 12:00 dit press och allmänhet är välkomna.

Ytterligare information kan erhållas hos kommitténs ordförande Kent Andersson på telefon 040-34 10 27