Funky Rooms – tävlingsstart för UngBo 14 projektet

I veckan gick starten för idétävlingen Funky rooms. Funky rooms är ett projekt inom UngBo 14 och syftar till att hitta nya smarta lösningar för små kök och badrum. Tävlingen som är uppdelad i tre deltävlingar pågår fram till 10 januari och alla är välkomna att delta. Följ tävlingen på www.funkyrooms.nu och bli inspirerad av de spännande förslagen.

Det är dyrt att bygga nytt. För att ungdomar skall ha råd med en bostad måste lägenhetsytan göras så liten som möjligt. Kök och badrum, som är dyra att bygga, tar då proportionellt sett stor plats. Smarta köks- och badrumslösningar på mindre ytor kan göra det billigare att bo. Därför arrangerar vi denna tävling, säger Hannah Wadman projektledare för UngBo i Malmö.

Vår fråga till innovatörer: Kan man, i små lägenheter, bygga badrum och kök på mindre yta med bibehållen funktionalitet för rörelsehindrade? En grundförutsättning i tävlingen är att funktionshindrade skall kunna bo även i dessa lägenheter. Kök och badrum upptar en stor yta i små lägenheter och relativt sett är de dyra att bygga. I UngBo 12 inkom förslag om att lägga badrummet så att det t ex kunde samutnyttjas av flera lägenheter. Byggherrarna påpekade de kostnadsdrivande tillgänglighetskraven och ville helst revidera dessa, alternativt avskaffa dem, för en andel av de nybyggda lägenheterna. I här beskrivna projekt vill vi angripa frågan från andra utgångspunkter. Vi tar för givet att tillgänglighetskravet skall vara kvar.

Med Funky rooms fortsätter UngBo arbetet med att hitta nya kreativa lösningar för att förbättra ungas bostadssituation. Precis som UngBo 12:s idétävling kommer Funky rooms i huvudsak äga rum på nätet. Det finns tre deltävlingar; en för enbart badrum och en för enbart kök och slutligen en kombination av kök och badrum.

Fina priser utlovas. Tävlingen har både s k nätpriser, där det är facebookrösterna som avgör, och jurypriser med 40 000 SEK i förstapris, där en mera professionell bedömning genomförs. Men, vi vill ha in alla spännande lösningar, säger Katrin Jammeh Stjernfeldt, som ser UngBo projektet som en viktig del i ”Bygg Malmö helt” och bostadsförsörjningen i stort.

För ytterligare information kontakta:

Katrin Jammeh Stjernfeldt, kommunstyrelseordförande, 0735-799701

Hannah Wadman, Projektledare Ung Bo, 040-342381