GO! Malmö visar vägen till de hållbara alternativen

GO! Malmö visar vägen till de hållbara alternativen

Kampanjen GO! Malmö, green options Malmö, synliggör Malmös hållbara utbud och underlättar för Malmöborna att göra hållbara val. Pilar på stan visar vägen till de gröna alternativen bland Malmös butiker, kaféer och restauranger och alla som är nyfikna är välkomna att delta i de aktiviteter på temat hållbar konsumtion som arrangeras under kampanjen.

– I Malmö ska det vara lätt att göra rätt. Vi vill visa för Malmöborna att det inte behöver vara svårt att handla hållbart. Samtidigt vill vi få näringsidkare att känna att hållbarhet är positivt, en konkurrenskraft, säger Emma Börjesson, projektledare på miljöförvaltningens enhet för hållbar utveckling.

Cirka 70 butiker, kaféer och restauranger i Malmö deltar i kampanjen genom att skylta upp och lyfta fram sitt hållbara utbud. Samtidigt syns kampanjen på stan och genom de många aktiviteter som arrangeras.

En av höjdpunkterna är ”Ut å in-bjudning” fredagen den 16 oktober, en öppen festmiddag mitt i city där gästerna tar med sig sin egen mat men arrangörerna står för stämning och underhållning och dukar upp långbord längsmed gågatan.

Mer från programmet:

• Guidade ekoreko-vandringar i Malmö city, 10 och 17 oktober
  • Klädbyte 15 oktober
  • Lunchföreläsning ”Hur skor vi oss” – om skoindustrins påverkan på människor och miljö 16 oktober
  • Ut å in-bjudning 16 oktober
  • Pop up-marknad 17 oktober
  • Filmvisning, chokladprovning, äppelmustning, insektssafari, biodling med mera

Bakom kampanjen står Malmö stad (genom miljöförvaltningen) och Malmö Citysamverkan. Stena Fastigheter lånar ut en tom butikslokal på Södra Förstadsgatan 21 där kläd- och växtbytardagar, skördeturer, föreläsningar, samtal och filmvisningar kommer att äga rum. Programmet genomförs i samarbete med projektet Mellanrum vars idé är att utnyttja tomma ytor i staden för medborgardrivna initiativ.

Välkommen att njuta av Malmös hållbara utbud, besöka kampanjlokalen ”Kollektor” på Södra Förstadsgatan 21 och delta i någon av programpunkterna.

Mer information och fullständigt program finns på: www.malmo.se/gomalmo

Kontakt: Emma Börjesson, miljöförvaltningen emma.borjesson@malmo.se, 0709-118719