Goda exempel lyfts när Malmös jämställdhetsarbete uppmärksammas

Goda exempel lyfts när Malmös jämställdhetsarbete uppmärksammas

Måndagen den 13 april arrangeras en stor jämställdhetsträff för Malmö stads anställda på Moriska paviljongen. Syftet med dagen är att uppmärksamma det jämställdhetsintegreringsarbete som pågår runt om i stadens förvaltningar. Under dagen närvarar bland andra Martina Skrak (V), jämställdhetskommunalråd och Åsa Regnér (S), jämställdhetsminister.

2011 antog Malmö kommunfullmäktige Utvecklingsplan för jämställdhetsintegrering med målsättningen att Malmö ska vara en jämställd kommun senast 2020. Ambitionen gäller både i egenskap av arbetsgivare för över 20 000 anställda och i den service som kommunen bistår Malmöborna med och innebär att jämställdhetsperspektiv ska genomsyra allt kommunalt arbete. Det är ett stort arbete som pågår runt om i stadens verksamheter, ett arbete som börjat leda till konkreta resultat. Under dagen kommer flera goda exempel att belysas och diskuteras i syfte att utbyta erfarenheter.

Malmös arbete med jämställdhet har fått uppmärksamhet. I juni 2014 hölls kvinnokonferensen Nordiskt Forum med 20 000 besökare i just Malmö. Nyligen blev staden utsedd till en av SKL:s modellkommuner för jämställdhetsintegrering.

– Det är roligt att jämställdhetsministern uppmärksammar Malmös arbete och jag har stora förhoppningar om att Malmö kan bidra i regeringens satsning på jämställdhetsintegrering. Att omfördela makt och resurser från män till kvinnor handlar om politiska och medvetna åtgärder. Vi har stor kompetens bland Malmös anställda och nu steppar vi upp arbetet med att fokusera på fler områden och åtgärder för ökad jämställdhet, säger Martina Skrak (V), jämställdhetskommunalråd.

Under dagen deltar, förutom anställda i Malmö stad, bland andra Martina Skrak, Maria Wetterstrand, Åsa Regnér, Kajsa Ekis-Ekman, Gertrud Åström och Parwin Ardalan.

Den 29 maj hålls ytterligare ett stort möte om jämställdhet i Malmö. Mötet riktar sig till Malmöborna och syftar till diskussion om Malmöbornas erfarenheter och upplevelser av den kommunala servicen utifrån ett jämställdhetsperspektiv.

Martina Skrak, 0708-16 17 09

Programmet bifogas