Malmö kläs i guld för att fira vårt framgångsrika föreningsliv.

Guldstaden Malmö – en hyllning till stadens framgångsrika idrottare

Malmö stad vill hylla och hedra stadens framgångsrika föreningsliv 2016 − både i lag och individuellt – genom att klä staden i guld. Kampanjen kommer att pågå i två veckor, från och med den 7 november.

Guldmedaljörer 2016

Här är ett axplock av årets guldmedaljörer:

Malmö FF, fotboll (Allsvenskan, U19)
Li Fen, Malmö IF (bordtennis)
Anna Lindqvist, Malmö BK (boxning, 64 kilo)
Sandra Anderberg (voltige)
Robert Rosengren, IK Sparta (brottning, grekisk romersk stil, 75 kilo)
Peter Rosenmeier (bordtennis, Paralympics i Rio)
Henrik Larsson (VM i biljard)
Ida Andersson Wulf, (simning 3 SM-guld, Stockholm Paragames)
LB07: IF Limhamn Bunkeflo, fotboll (serieseger och avancemang till Allsvenskan)
Nathalie Lindberg, Malmö KK (50 meter frisim, 4x100 meter frisim, 4x50 meter medley)
Petter Fredriksson, Malmö KK (100 meter ryggsim, 200 meter ryggsim)
Joachim Andersson/Rickard Nilsson, Coccinelle PC (boule-SM, öppen klass, dubbel)
Jonas Leandersson, MAI (friidrotts-SM, löpning 5000 meter)

En mer komplett lista kan presenteras först då årets guldmedaljörer summeras i januari 2017.

Fotbollen  - en motor för föreningsengagemanget

I Guldstaden Malmö är och har fotbollen i mångt och mycket varit en motor för det starka föreningsengagemanget. Inte minst Malmö FF har genom föreningens många framgångar satt Malmö på kartan.

Malmö FF firas på Rådhuset 10 november 18.00

Möt och hälsa på Malmös nyblivna guldhjältar utanför Rådhuset torsdagen den 10 november klockan 18.00. På vägen in till Rådhuset, där laget firas av Malmö stad, har du möjlighet att hälsa på spelarna.

Dessförinnan går en guldkantad busskortege från Swedbank Stadion, klockan 17.45.
Kortegevägen: Swedbank Stadion – John Ericssons väg – Pildammsvägen – Föreningsgatan – Amiralsgatan – Djäknegatan – Norra Vallgatan – Stortorget.

Under dagen, från 13.00, kommer även en film med Malmö FF:s väg till guldet visas på en storbildsskärm på Stortorget.

För mer information, kontakta:
Christian Schlyter, projektledare fritidsförvaltningen, tfn. 0708-34 27 98, christian.schlyter@malmo.se