Här är Malmös nya Fristadsstipendiat

Den afghanske journalisten och poeten Mukhtar Wafayee blir Malmö stads sjätte stipendiat i fristadsprogrammet, för åren 2019-2020. Efter ständiga hot och trakasserier direkt kopplade till hans grävande journalistik tvingades Wafayee lämna sitt hemland Afghanistan under 2018 tillsammans med sin fru, Nilofar Langar.

Den 26 åriga Mukhtar Wafayee är en prisbelönt grävande journalist, författare och poet. Som journalist har hans fokus legat på säkerhet, samhällsfrågor och politik. Han har arbetat för en lång rad mediabolag, bland annat som nyhetschef på nyhetsbyrån Howayda News Agency, grävande reporter och politisk kommentator för Daily Open Society, grävande reporter för 8AM Daily och nyhetsankare på Mehr TV.

Han har nu befunnit sig i Malmö under några veckor och börjar så smått lära känna staden.

– Trygghet, sinnesro och hopp om en bättre framtid var de första känslorna jag fick när jag kom till Malmö. Det är en liten stad, men full av kulturell mångfald och vänliga människor, säger Mukhtar Wafayee.

Prisbelönt journalist och författare

Wayfee har vunnit ett flertal priser och utmärkelser, däribland organisationen Nai:s pris Bravest Journalist Of The Year efter en publik omröstning 2014 och han tilldelades Journalist Of The Year Award av The Afghan Journalist Centre 2017.

–Jag tror på den grävande journalistiken som ett både viktigt och kraftfullt verktyg i kampen mot de söndrande krafterna i vårt samhälle. Att bli journalist var ett sätt för mig att bekämpa despotism, korruption, terrorism och brott mot de mänskliga rättigheterna, säger Wafayee.

Wafayee har också skrivit reportageboken Dar-e Gaze Bastan (2015). En historisk berättelse om Sholgara, ett distrikt i Afganska Balkh-provinsen. Han är även poet, och har publicerats i samlingsutgåvan Oand-e Parsi efter att ha bidragit med sina alster i den återkommande Qand-e Parsi festivalen, arrangerad av Afghan Litteature House.

–Efter alla hinder ser jag nu äntligen möjligheterna för oss. Vi kommer att ta tillvara på den här chansen till en bättre framtid. Jag kommer aldrig att glömma min kärlek och mitt engagemang för den undersökande journalistiken, och jag kommer aldrig sluta kämpa för mänskliga rättigheter, säger Wafayee.

Även Nilofar Langar, som föddes 1995 i Afganska Mazarsharif är journalist och poet. Langar är examinerad i persiska och i litteratur vid The University of Balkh och har undervisat i persisk litteratur vid både privata och statliga universitet. Precis som hennes make har hon arbetat som journalist för flera nyhetsbolag i Afghanistan. Under 2016 jobbade hon reporter på Tolo News och har också utnämnts som talesperson för det afganska departementet för urban utveckling och bostäder. Bland meriterna finns även en diktsamling utgiven ut av Pen Afghanistan.

Jude Chukwuma Dibia
projektledare