​Högt betyg för Malmös kvinnofridsarbete

​Högt betyg för Malmös kvinnofridsarbete

Malmö hamnar på tolfte plats i en ranking av Sveriges kommuners kvinnofridsarbete, kallad Kvinnofridsbarometern. Det visar en ny rapport från Unizon som samlar kvinnojourer, tjejjourer och andra stödverksamheter som arbetar för ett jämställt samhälle fritt från våld. Malmös placering är därmed bättre än både Stockholms och Göteborgs.

I Kvinnofridsbarometern rankas kommunernas ambitionsnivå och verksamhet i arbetet mot mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer. Malmö stads kvinnofridsarbete utgår från att alla som berörs av våldet kan behöva hjälp och därför erbjuds alla parter insatser; kvinnor, barn och män. Arbetet bedrivs i samverkan med polis, åklagarmyndigheten, frivården, sjukvården samt kvinnojourerna och andra frivilliga organisationer. Det finns också en ny handlingsplan för Malmö stads kvinnofridsarbete som bygger på en kartläggning av behovet i kommunen. I Malmö finns även Kompetenscentrum för våld nära relation som i samverkan med universitet och högskolor utbildar personal i flera skånska kommuner i ämnet.

– Jag är otroligt stolt över att Malmö stads kvinnofridsarbete får så högt betyg. Våld i nära relationer är ett problem som vi arbetar med på många sätt och i samverkan med andra myndigheter. Förutom stöd till den som drabbas och barnen som bevittnar våld jobbar vi också med mannen som slår, säger Carina Nilsson (S), kommunalråd.

– Kvinnors rättigheter och frihet från våld är avgörande. För att uppnå det krävs att vi ser hur arbetet med kvinnofrid har tydliga kopplingar med allt jämställdhetsarbete. När vi höjer kvinnors löner så kan fler kvinnor ta sig ur destruktiva relationer och när vi satsar på genuspedagogik så förebygger vi våld i nära relationer. Det spelar roll att en kommun styrs av feminister, säger Martina Skrak (V), jämställdhetskommunalråd.

Carina Nilsson, 0702-46 50 38

Martina Skrak, 0708-16 17 09