Boudicca, Fred Olsen Line, kommer till Malmö 23 juli

​I år väljer kryssningsfartygen Malmö

Nu är kryssningssäsongen i gång i Malmö. I maj fick staden besök av tre stora fartyg och nu står ytterligare sex inför dörren.

-Det är fantastiskt roligt att stora internationella rederier väljer Malmö och då vill vi visa upp staden från den bästa sidan. Den bästa marknadsföringen som en plats kan få är nämligen genom besökare, som berättar om sina smultronställen för nära och kära, förklarar sektionschef Anna Wittgren från Malmö turism.

Förra året skedde inga kryssningsanlöp, men sedan Sjöfartsverket godkänt hamnen för större kryssningsfartyg (300 meter mot tidigare 240), har intresset för Malmö ökat. I år finns nio anlöp planerade. Nästa år ser det ut att bli fler.

Sammanlagt kommer över 14.000 passagerare med de kryssningar som anlöper i år. Fred Olsen Line från Storbritannien kommer till Malmö för första gången med två av sina kryssningar, Boudicca den 23 juli och Balmoral som var i Malmö för första gången i maj. I samband med dessa två anlöp så spelar studentorkestern Bleckhornen från Lund på kajen för att välkomna gästerna.

-Alla passagerare går inte i land, men de som gör det kommer att tas väl om hand. De kommer att erbjudas guidade turer till fots, med cykel och med minitåg. Men många kommer att välja att bara strosa i staden, shoppa och kanske ta en kopp kaffe, berättar Marie Åkesson, projektledare på Malmö Turism.

I år bemannar Malmö Turism med sin ordinarie personal på kajen för att i slutet av året göra en utvärdering av vad kryssningsgästerna frågar efter och till nästa år ha ett nytt mottagningsprogram klart. Personalen från Malmö Turism har tidigare under året varit på studiebesök i danska Århus för att studera hur de jobbar med kryssningsmottagandet och ett studiebesök i Köpenhamn är planerat.

Planerade resterande kryssningsanlöp 2018

21 juli: Deutschland med 600 passagerare

23 juli: Boudicca med 900 passagerare

12 augusti: Zenith med 1800 passagerare

24 augusti: Zenith med 1800 passagerare

9 september: Zentih med 1800 passagerare

28 september: Balmoral: med 2000 passagerare

Plats: Kryssningskajen vid Grimsbygatan i Malmö.

Anna Wittgren, sektionschef Marknad & Analys, Malmö Turism, anna.wittgren@malmo.se, 0709-342209
Marie Åkesson, projektledare Travel Trade och Cruise, Malmö Turism, marie.akesson@malmo.se, 0708 34 12 35

Lena Englund, kommunikatör stadskontoret, 0702-447095, lena.englund@malmo.se