​Jul i Parken med Malmö stads Lucia 13/12

​Jul i Parken med Malmö stads Lucia 13/12

På lördag är det jul från morgon till kväll i Folkets Park. Kom och fynda på vår julloppis, köp närodlade delikatesser på Stadens skafferi, mys på Far i Hattens julbasar och dansa loss på vårt skridskodisko. Dagen avslutas med Malmö stads officiella luciafirande kl. 17.00.

2013 var det premiär för ”Jul i Parken” och arrangemanget blev en stor succé. I år kommer det tillbaka, med extra allt. I år är nämligen Malmö stads officiella luciafirande en del av dagen. Kl. 17.00 står Malmö stads lucia, Louise Andersson, med sitt följe på taket vid Moriska paviljongens gavel och framför alla klassiska jullåtar. Det blir en stämningsfull avslutning på en dag i julens tecken.

Program:

Kl. 10-15 – Julloppis

Kom och fynda dina julklappar.

Kl. 10-15 – Stadens skafferi med Stadsbruk

Stadsbruk är ett stadsodlingsprojekt där vi odlar grönsaker, örter mm. enligt ekologiska principer i Malmö. Till Stadens Skafferi bjuder vi även in andra aktörer från Malmö med omnejd som sysslar med olika typer av mathantverk och som delar vår dröm om att vara med och skapa en grönare, mer hållbar stad.

Kl. 10-18 – Skridskodisko.

Snöra på skridskorna och dansa loss.

Kl. 11-15 – Byt leksaker med Retoy, vid Barnens scen

Ta med leksaker som du inte längre leker med och byt mot roligare, kul för både barn och miljön och dessutom gratis.

På bytesaktiviteterna i Malmö under december kan barnen ta med en extra leksak eller två som de vill ge till barn som inte har så många leksaker. Gör en fin present med återvunnet papper och skriv en hälsning. Detta kommer att delas ut i flyktingboende och i andra socialt utsatta områden.

Kl. 12 – Uppvisning på isbanan av Arnbergs dansstudio

Kl. 14 – Uppvisning på isbanan av Arnebergs dansstudio

Luciauppvärming, Moriskans gavel

Kl. 16.25 Konferencier Monika Hoffman hälsar välkommen till årets Luciafirande

Kl. 16.30-16.45 Eldshow med Mitra Hoop, framför Moriskans gavel.

Kl. 16.45-16.50 Clara Hedar och Roland Schött ger en kulturhistorisk exposé över Luciafirandet i vårt land och hälsar Sankta Lucia välkommen till vår stad.

Kl. 16.50 Monika Hoffman sjunger.

Kl. 16.50 Kortegen anländer till Folkets Park.

Luciashow, Moriskans gavel

Kl. 17.00 Konsertstart, Lucia med följe sjunger 2 låtar.

Efter det tal av kommunfullmäktiges ordförande Kent Andersson.

Därefter sång av lucia med följe.

17.45 Slut

Dessutom:

Cykelfrämjandet i Malmö och Slow roll Malmö kör Ride of Light 2014. Med samling på Gustav Adolfs torg kl. 15.15 cyklar man mot Folkets Park för att fira Lucia. Cykeltåget görs tillsammans med Team Rinkeby för att samla in pengar till Barncancerfonden. Cykelfrämjandet kommer sedan att stå i ett tält under själva firandet tillsammans med fyra olika utställare som visar cykelprodukter.

Arduino kommer att finnas inne på Far i Hatten med en 3d photo booth. Där kan man ta 3D-bilder på sig själv eller tillsammans med någon annan. Allt är gratis.

(Fotograf: Johan Bävman)

Kontakt: