Karolina Skog utsedd till Årets cykelpolitiker

Karolina Skog utsedd till Årets cykelpolitiker

Karolina Skog (MP), kommunalråd med ansvar för framtidens trafik, har av branschorganisationen Svensk Cykling blivit utsedd till Årets cykelpolitiker. Priset delas ut varje år till den politiker som det senaste året främst verkat för att lyfta fram cyklingens positiva effekter för folkhälsa, miljö och trafiksituation.

– Det är väldigt roligt att få det här priset, det är ett kvitto på att vårt arbete med cykel i Malmö utvecklats och gett resultat. Samtidigt slår vi oss inte till ro, Malmö ska vara en stad andra europeiska städer tittar på när de vill bygga sina städer till cykelstäder, säger Karolina Skog (MP), kommunalråd med ansvar för framtidens trafik.

Svensk Cyklings motivering till valet av årets pristagare:

Karolina Skog har ett omvittnat starkt engagemang i cykelfrågor, som tar sig uttryck i ett resultatorienterat politiskt arbete med en övergripande ambition att skapa bästa möjliga förutsättningar för cykling i Malmö. I detta arbete har hon på satt cyklandets samhällsekonomiska förtjänster som energieffektivt, hälsosamt och ekonomiskt transportmedel i sitt rätta sammanhang.

Barnperspektivet är en viktig aspekt för varje modern cykelstad med självaktning. Karolina Skog har föredömligt formulerat sin vision om att tolvåringar i Malmö ska kunna cykla själva till skola, vänner och fritidsaktiviteter. Hennes driv i frågan om att stärka cykelpendling mellan Malmö och grannstaden Lund är ett annat exempel på hur hennes politiska arbete verkat för cykling i ett bredare sammanhang. Att hon är en av de tongivande krafterna som profilerat Malmö som landets främsta cykelstad råder det inget tvivel om, och det gör henne till en värdig mottagare av Svensk Cyklings årliga politikerpris.

Tidigare vinnare av priset är Kent Johansson (EU-parlamentariker och tidigare cykelutredare), Per Anckersjö (miljöborgarråd Stockholm), Karin Svensson Smith (trafikpolitiker) och Anneli Hulthén (kommunstyrelsens ordförande i Göteborg).

Kontaktpersoner:

Karolina Skog: 0734-26 44 64